Live een race bijwonen ? Gp tickets zijn hier verkrijgbaar
Toegang

Page content

article content

2016 Max Verstappen: Overtaking is an Art, To Overtake Max is also an Art

Het Monaco weekend was (evenals vorig jaar) een weekend van “caracter building” voor Max Verstappen. Na zijn overwinning in Spanje (zie het artikel “Red Bull wordt Orange Bull”) zijn de verwachtingen hoog. Helaas liep het even anders.

Tijdens de eerste vrije trainingen kon Max goed mee met de snelsten maar helaas liep het vanaf zaterdag even wat minder. Een lichte touche met de vangrail in de derde vrije training werd gevolgd door een crash bij het zwembad tijdens het eerste gedeelte van de kwalificatie.

Max was zo sportief om toe te geven dat dit zijn eigen fout was, helaas moest hij dat ook doen na de race die wederom in de vangrail eindigde. Puntloos vertrok Max naar zijn appartement in Monaco.

Max verstappen crash monaco

Foto:Formula1.com

Max Verstappen Mania

Dat in Nederland een ware Max Mania is losgebarsten werd bevestigd op het Circuit Park Zandvoort tijdens de “Familiedagen Driven By Max Verstappen”. Tienduizenden mensen kwamen kijken naar de demo’s die Max gaf op het circuit in de duinen.

We moeten lang terug in de tijd dat het zo druk was op het Zandvoortse circuit. De Verstappen merchandise moest extra beleverd worden om ook zondag nog wat fans blij te maken, na zaterdag waren de merchandise stands volledig leeg gekocht.

Een week later was de volgende race op het circuit Gilles Villeneuve in Canada.

Nu had ook Verstappen de beschikking over de nieuwe, snellere, motor waar teamgenoot Daniel Ricciardo al in Monaco over kon beschikken. In Canada laat Max weer zien uit het goede racehout gesneden te zijn. Een vijfde startplaats wordt omgezet in een vierde finish klassering na een fel gevecht om deze plek met de Mercedes van Nico Rosberg in de slotronden.

Max weet zijn plek met verve te verdedigen en Nico Rosberg zelfs in een fout te dwingen. De wereldkampioenskandidaat spint in de laatste ronde bij een inhaalpoging op Max. Max remde al later dan laat, hij “kon zich het al niet voorstellen dat het dat goed zou gaan” toen Rosberg dacht nog later te kunnen remmen.

In de straten van Baku werd de nieuwe grand prix van Europa verreden. Lange rechte stukken werden onderbroken door haakse bochten. Volgens verwachting kwam Red Bull op vermogen te kort op het Mercedes geweld. Een achtste plaats was het maximale resultaat voor Max.

Max hijst zichzelf in zijn lederhosen

Onder het mom “lederhosen aan en gaan!” reed Red Bull zijn thuisrace op de Red Bull Ring in Oostenrijk. We zagen Max wederom op het podium terug in een speciale lederhose outfit! Daar leek het in de eerste vrije training nog niet op. Max verkeek zich op de nieuw aangelegde kerbstones en vloog de grindbak in. Een deels verregende tweede vrije training zorgde ervoor dat het niet zo’n productieve dag was voor Max.

Zaterdag was het rommelig met een deels opdrogende baan tijdens de kwalificatie. Een negende tijd was teleurstellend. Zondag, de dag waarop de punten verdeeld worden, ging het echter erg goed. Max reed zeer scherp.

Na een goede start werd in de beginfase van de race teamgenoot Ricciardo ingehaald. Max reed snel bij hem vandaan. De een stop strategie zorgde er zelfs voor dat Verstappen in de slotfase van de race aan kop van de race reed, voor de beide Mercedessen.

Vanzelfsprekend kon Max geen verweer leveren aan de Mercedessen op nieuwe banden.
Toen deze zilveren pijlen elkaar in de wielen reden kon Max profiteren en reed naar een keurige tweede plaats. Hiermee wordt hij wederom (na Spanje en Canada) gekozen tot de “driver of the day”.

max verstappen oostenrijk grand prix

Foto:rtlnieuws.nl

Een nat Silverstone

Een week later was het tijd om op Silverstone goed te scoren en de slechte prestatie van een jaar eerder (toen zijn race al na enkele ronden in de grindbak tot een einde kwam) te doen vergeten. Dat lukte zeker! Max reed zijn beste kwalificatie uit zijn carrière, was voor het eerste sneller als zijn teamgenoot Ricciardo en mocht met zijn derde plaats poseren op de kwalificatie foto met de Mercedes coureurs.

Tijdens de persconferentie zei Max dat hij dacht dat de Mercedessen een turboknop hebben maar een knop of niet, Max kon de Mercedessen tijdens de natte openingsfase van de race gewoon bijhouden!
Hij wist zelfs Nico Rosberg buitenom in te halen in Becketts! Dat is nog niet eerder vertoond en is nu al de inhaalactie van het jaar.

Onder droge omstandigheden was Max helaas niet in staat om Rosberg voor te blijven maar de wereldkampioenschapleider moest er erg veel moeite voor doen om de jonge Nederlander in te halen. Later bleek dat voor niets te zijn geweest. Rosberg kreeg na afloop van de race een straf wegens illegale radiohulp en zo werd Max Verstappen wederom tweede!

Max Verstappen in Hongarije

De verwachtingen voor de grand prix van Hongarije waren hoog. Dit zou een baan zijn die uitstekend is voor de Red Bull. Het ging niet slecht maar Max had op meer gehoopt dan de vijfde plek waarop hij gefinisht is.

Max (die op een gegeven moment zei dat hij reed als een oma) had een ongelukkige pitstop strategie en zat gedurende de race vast achter Ricciardo en Raikkonen.

In de slotfase van de race moest hij flink verdedigen ten opzichte van (wederom na Spanje en Oostenrijk) Kimi Raikkonen. De iceman moet zo langzamerhand gek worden van Verstappen.

Ook nu kwam hij er niet voorbij, al moet wel opgemerkt worden dat Verstappen zijn positie erg fors verdedigde, echter de wedstrijdleiding zag hierin geen overtreding, de vijfde plaats was voor Max.

Bijna vakantie voor Max en zijn collega’s

De laatste race voor de zomerstop vond plaats bij onze oosterburen op het circuit van Hockenheim. In Duisland laat Max Verstappen zien dat hij een teamplayer is.

Hij gaat voor de vierde keer naar het podium, zij het nu met gemengde gevoelens. Vanaf de vierde startplaats had Max een wereldstart, ondanks de slechte start van Nico Rosberg voor hem. In de eerste bocht ging hij buitenom bij teamgenoot Ricciardo naar de tweede plaats.

Deze hielt hij vast tot de eerste pitsstop. Toen kreeg hij supersoft banden, om tempo te maken. Dit lukte onvoldoende, de banden voelden niet goed aan. Max kon niet pushen. Het gevolg kwam tot uiting in het tweede gedeelte van de race.

Max werd ingehaald door Nico Rosberg maar op een onreglementaire manier. Max werd van de baan gedrukt. Rosberg kreeg voor deze actie een tijdstraf van 5 seconden. In ronde 40 moest Max zijn plek afgeven aan Ricciardo die op dat moment op de supersofts reed.

Het was een logische beslissing van het team dat Max zonder morren uitvoerde. Door de tijdstraf van Rosberg kwam Max op de derde plaats die hij eenvoudig vast kon houden. Hij kon samen met (de uit zijn raceschoen champagne drinkende) teamgenoot Ricciardo naar het podium.

max verstappen en daniel ricciardo hockenheim

Foto:Redbullracing.com

Het is leuk om te zien hoe de ontwikkeling van Max gaat. Zou hem voor het seizoen gevraagd worden of hij blij zou zijn met een derde plaats en een podiumplek in Hockenheim dan zou hij dit zeker bevestigen, nu was met dit resultaat enige teleurstelling niet te onderdrukken voor Max.

Max staat nu zesde in het wereldkampioenschap met 115 punten. Voor hem staat Vettel met 120 en Raikkonen met 122. Teamgenoot Ricciardo heeft 133 punten, nog niet eens zo ver weg. In het constructeurkampioenschap staat red Bull inmiddels tweede, kort gevolgd door Ferrari.

Er kan nog veel gebeuren in de tweede helft van het seizoen. Max doet volop mee!

Comment Section

0 reacties op “2016 Max Verstappen: Overtaking is an Art, To Overtake Max is also an Art

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: