Live een race bijwonen ? Gp tickets zijn hier verkrijgbaar
Toegang

Page content

article content

Crashgate, de gestolen overwinning

Wie op 30 augustus 2009 toevallig naar de Braziliaanse TV zender Rede Globo zat te kijken, zal met verbazing naar het bericht over Nelson Piquet JR hebben gekeken.

om zo een voor zijn teamgenoot Fernando Alonso voordelig uitpakkende safety car fase uit te lokken.

Hier het verhaal van de gestolen overwinning dat de geschiedenisboeken inging als “crashgate”.

Het is 28 september 2008. Een datum waarnaar de formule 1 wereld lang naar heeft uitgekeken. De eerste nachtrace uit de geschiedenis zou plaats vinden in Singapore.

Hoe zou dat uitpakken? Is er voldoende licht? Functioneert alles? Is er voldoende zicht als het regent? Hoe moeten we het ritme van de rijders en de teams aanpassen?

In een maandenlange voorbereiding is er naar deze datum toegewerkt.

Het team van Renault had een lastig jaar in 2008. Tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso was teruggekeerd bij het team (na een jaar bij Mclaren gereden te hebben) en als tweede rijder is Nelson Piquet Jr (zoon van drievoudig wereldkampioen Nelson Piquet) gepromoveerd, na testrijder voor het team geweest te zijn.

Renault had bijna twee jaar geen race meer gewonnen en dacht erover om de handdoek in de ring te gooien en de formule 1 te verlaten. Sterke rijders die ondersteund worden door een sterk technisch team (onder leiding van Pat Symonds en Flavio Briatore) en geen resultaten? Dat was onbespreekbaar voor de Franse directie.

De kwalificatie in Singapore was een afspiegeling van de races die tot dan toe in het seizoen verreden waren, magere resultaten. De Renaults kwalificeerden zich niet verder dan de achtste startrij met (een door benzinedruk problemen geplaagde) Alonso op een vijftiende startplaats en Piquet daarnaast.

Tijdens de race was Alonso de eerste rijder die een geplande pitstop maakte voor nieuwe banden en benzine. Hij kwam al in de twaalfde ronde naar binnen. Hij sloot als laatste weer aan in de race.

Drie ronden later crashte zijn teamgenoot Piquet in de muur. Hij stond op een zeer ongelukkige plaats in bocht 17, een punt waar geen kraan in de buurt gepositioneerd stond.

Een safety car situatie was onvermijdelijk.  

Volgens het reglement van 2008 was de pitlane tijdens een safety car situatie gesloten totdat alle auto’s de aansluiting met de safety car gevonden hebben.

De voorsprong van de leidende auto’s verdwenen op deze manier volledig, maar vaak werden er ook de posities op de baan verloren door deze regel. Dit gebeurde ook tijdens deze safety car situatie.

Het grootste slachtoffer was Felipe Massa, hij reed in de Ferrari op kop voordat de safety car op het toneel verscheen. Toen hij eindelijk naar binnen mocht ging het mis met de pitstop. De Braziliaan trok de complete benzineslang mee bij vertrek.

De grote safety car situatie winnaar was Fernando Alonso. Toen er weer groen werd gegeven was Nico Rosberg in de Williams de verrassende koploper, maar hij moest tanken toen de pitsstraat nog dicht was en wist dat hem een 10 seconden straf boven het hoofd hing.

Daarachter reed Fernando Alonso, hij had geprofiteerd van het feit dat bij het vrijgeven van de pitsstraat vrijwel iedereen voor hem naar binnen ging voor de pitstop.

Als Rosberg zijn straf gaat uitzitten, is de Spanjaard de leider. Hij zou de koppositie niet meer afstaan en de winst pakken.

Achteraf is Alonso wel zo eerlijk om toe te geven dat Renault wel de snelheid had, maar dat er geluk voor nodig was om deze race te winnen. Ironisch genoeg is het teamgenoot Piquet die hem dat geluk bracht.

De formule 1 wereld is dusdanig diep onder de indruk van het nachtelijk spektakel, dat er verder niets achter “dit toeval” wordt gezocht. Het incident van Piquet wordt niet onderzocht maar als een rijders fout afgedaan.

Het optreden van Alonso met “brilliant tactical drive” omschreven in het persbericht van Renault.

Een jaar later, de situatie is veranderd. Nelson Piquet JR wordt gedurende het seizoen 2009 ontslagen bij Renault. Hij komt niet tot prestaties, scoort zelfs geen enkel punt en wordt vervangen door testrijder Romain Grosjean.

Piquet is het niet met het ontslag eens en schroomt niet om zich zeer kritisch uit te laten over het team van Renault en de teamleiding. Briatore wordt zelfs “een beul” genoemd.

Het TV station Rede Globo is het platform waar hij bekend maakt dat hij de opdracht van het team (Briatore en Symonds) heeft gekregen om in Singapore, op dat punt, op dat moment te crashen. Hij zou zich onder druk hebben laten zetten door zijn team, in angst voor zijn plek daar.

Dit bericht gaat zeer snel de wereld over en komt vanzelfsprekend ook bij de FIA terecht.

De bond maakt daarop direct bekend dat ze een zeer uitgebreid onderzoek naar dit incident zouden doen. Indirect had dit incident best gevolgen, niet alleen voor de racewinst in Singapore maar de wereldtitel van 2008 werd beslist op 1 punt in het voordeel van Lewis Hamilton ten opzichte van Felipe Massa, koploper in Singapore voor de safety car situatie.

Ook de publieke rechtbank werd in dit conflict betrokken toen Renault een proces tegen Piquet aanspande voor het in diskrediet brengen van het team en het merk.

Pat Symonds verklaarde dat het eerste idee van de crash bij Piquet vandaan kwam. De rechter ging daar niet in mee. In hoger beroep verloor het Franse automerk de strijd echter, er moest een schadevergoeding aan Piquet worden afgedragen.

Het was niet verrassend dat zowel Pat Symonds als Flavio Briatore kort daarna werden ontslagen bij Renault.

Tijdens de World Motorsports Council meeting kreeg Renault een voorwaardelijke schorsing opgelegd. Bij een volgend vergrijp zou het team uit de formule 1 verbannen worden.

Zowel Pat Symonds als Flavio Briatore werden met onmiddellijke ingang voor langere tijd geschorst voor alle FIA evenementen. Fernando Alonso werd vrijgesproken van enig schuld in deze situatie.

De situatie had ook behoorlijke indirecte gevolgen voor het team van Renault. Grote sponsoren als ING en Mutua Medrilena kozen ervoor om de sponsorovereenkomst per direct stop te zetten. Het team ging daarop ook hard bergafwaarts in prestaties.

Nelson Piquet zou nergens meer een stoeltje vinden in de formule 1. Hij was niet snel genoeg bij Renault en na dit schandaal had geen enkel team meer interesse om met de naam Piquet gelinkt te worden. Piquet kwam in andere raceklassen wel aan racen toe.

In 2010 kreeg crashgate nog een verrassend staartje. De rechter vond dat de FIA zowel Briatore als Symonds niet had mogen schorsen voor FIA evenementen. Deze beslissing werd teruggedraaid. Het miljoen schadevergoeding die de heren eisten kregen ze niet toegewezen van de rechter.

Na overleg tussen Briatore en de FIA (waarin Briatore spijt moest betuigen en zich moest verontschuldigen voor zijn acties) mag de Italiaan vanaf 2013 weer werkzaam zijn in de formule 1. De interesse voor het circus is nog niet terug, hij heeft nog geen aansprekende positie in de formule 1 meer bekleed.

Pat Symonds heeft wel zijn come back gemaakt. Hij kreeg in eerste instantie een lagere straf van de FIA dan Briatore omdat hij vrijwel direct zijn schuld bekende waar Briatore bleef ontkennen. Hij kwam terug in 2011 bij Virgin Racing (wat nu Manor F1 is) en werkt nu voor Williams.

De eerste grand prix van Singapore, de eerste nachtrace uit de historie van de formule 1 was een succes. Helaas was de overwinning gestolen maar daar wordt de formule 1 familie liever niet aan herinnerd.

Comment Section

2 reacties op “Crashgate, de gestolen overwinning


Door BenjaminAml op 9 maart 2017

Our service is characterized by the fact that the project managers are the same parties, as well as all of you! This means that we do not have to dial the goal of money and hide, but on the contrary – we want to ensure long performance and reliability of the project, as we get profit in the same conditions as other users.

https://cloud-mine.online/uploads/100x100_en.gif


Door Melvinnah op 9 maart 2017


Partychemicals bietet dir LEGALEN ERSATZ für illegalen Drogen!

Kein Nachweis bei Drogentest!
Kein BtmG Verstoss da 100% LEGAL!
Diskreter Versand, neutrale Verpackung, Versand mit DHL, FedEx, UPS, TNT!
Anonyme Zahlung mit Bitcoins durch MASTER, VISA, Banküberweisung oder per Nachnahme!
Weltweiter Versand, 100% Liefergarantie!
Reinheitsgrad 99.9% in pharmazeutischer Qualität!
Sicherer, SSL verschlüsselter Shop Offshore gehostet!

Kokain, Speed, Ampheta, Methampheta, Crystal-Meth = Badesalze
Gras, Dope, Hasch = Räuchermischungen
XTC, MDMA = Partypillen
Legales Feiermaterial für Clubber, Raver, Party,- Feier,- Szeneleute

Party Chemicals offers you LEGAL SUBSTITUTE for illegal drugs!
Negative drug test results!
No narcotic offense since 100% LEGAL in compliance with the law!
Discreet shipping, neutral packing, shipping with DHL, FedEx, UPS, TNT!
Anonymous payment with Bitcoins by MASTER, VISA, bank transfer or cash on delivery!
Worldwide shipping, 100% delivery guarantee!
Purity 99.9% in pharmaceutical quality!
Secure, hosted SSL encrypted Shop offshore!

Cocaine, speed, amphetamine, methamphetamine, Crystal-meth = bath salts
Grass, dope, hash = Incense
XTC, MDMA = Party Pills
Research chemicals for clubbers, ravers, party, – party, – scene people

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: