Live een race bijwonen ? Gp tickets zijn hier verkrijgbaar
Toegang

Page content

article content

DRS: drag reduction system in de formule 1

Drag Reduction System

Sinds 2011 wordt binnen de Formule 1 gebruik gemaakt van DRS, het Drag Reduction System. Ieder circuit heeft DRS zones waarbinnen een coureur die inhaalt zijn DRS kan activeren. Maar wat is DRS en hoe werkt het eigenlijk?

De aerodynamica van een Formule 1 wagen

DRS: drag reduction system in de formule 1

Als het gaat om de vormgeving van een Formule 1 wagen zijn ingenieurs constant bezig een optimum te vinden tussen twee verschillende zaken.
Allereerst proberen ze de stroomlijn van de wagen te perfectioneren en daarmee de luchtweerstand minimaal te krijgen. Want hoe lager de luchtweerstand, hoe hoger de topsnelheid.

Maar om tegelijkertijd te voorkomen dat die snelle auto in de bocht wel erg makkelijk van de baan afvliegt, probeert men ook de neerwaartse kracht, ofwel downforce, te vergroten.

Dat doet men via de voor- en achtervleugel die het tegenovergestelde effect hebben van een vliegtuigvleugel.
Een vliegtuigvleugel heeft een gebogen oppervlak, bol aan de bovenzijde en enigszins hol aan de onderkant. Het resultaat is dat de lucht zich bij de vleugeltip splitst – een deel gaat er overheen en een deel er onderdoor – waarbij het deel dat over de vleugel heen stroomt een langere weg moet afleggen.

Het effect is dat de luchtdruk onder de vleugel hoger is dan erboven en dat de vleugel omhoog wordt geduwd. Dat noemen we ‘lift’ en het is de kracht die het vliegtuig laat opstijgen. Bij een formule 1 wagen werken de voor- en achtervleugel precies andersom en wordt de wagen juist omlaag geduwd.

Die kracht noemen we downforce en is bij de snelheden van de Formule 1 zo groot dat de wagens in principe ondersteboven tegen het plafond kunnen rijden. De neerwaartse kracht zorgt voor een formidabele wegligging waardoor de bochten met hoge snelheid genomen kunnen worden.

Snelheid of downforce?

En nu komt het lastige. Ieder technisch ontwerp is altijd een afweging tussen verschillende, vaak strijdige eisen. De vleugel die ervoor zorgt dat de wagen omlaag wordt gedrukt, zorgt tegelijkertijd voor wat extra luchtweerstand (de Drag) en een iets mindere topsnelheid. De veel betere wegligging in de bochten wordt dus betaald met een wat lagere topsnelheid op de rechte stukken.

Met DRS kan de coureur nu in bepaalde zones van het circuit een klein beweegbaar deel van de achtervleugel open zetten, zodat de lucht er makkelijk langs stroomt. Het effect van die vleugel neemt daarmee wat af en de neerwaartse druk wordt wat minder. Maar ook de luchtweerstand neemt af en het resultaat is een iets hogere topsnelheid. DRS zorgt dus voor een kleine verschuiving in de balans van een Formule 1 wagen, van downforce naar snelheid.

Het gebruik van DRS

DRS is binnen de formule 1 geïntroduceerd om inhalen eenvoudiger te maken en de race wat spectaculairder. Omdat de wagens technisch geperfectioneerd zijn, is het vaak moeilijk inhalen en met DRS krijgt de inhalende coureur een extra voordeel. Binnen bepaalde zones van het circuit (de DRS zones, meestal twee per circuit) mag een coureur die bij een detectiepunt vlak voor die zone binnen één seconde van zijn voorganger rijdt, de DRS activeren.

Hij doet dat met een knop op het stuur en krijgt daarmee een iets hogere topsnelheid (ordegrootte 10 km/uur meer) die net genoeg kan zijn om de tegenstander op het rechte stuk in te halen. Hij kan als het ware een extra sprintje trekken. Dat klinkt oneerlijk, maar op zijn beurt heeft de ingehaalde coureur daarna weer de mogelijkheid zijn DRS te gebruiken. Het is dus alleen een middel om in te halen, het biedt de coureur geen structureel voordeel.

Werkt het? De meningen zijn verdeeld, maar veel coureurs zijn enthousiast dat ze wat meer mogelijkheden hebben om in te halen. En het kan de races inderdaad wat leuker maken.

Comment Section

0 reacties op “DRS: drag reduction system in de formule 1

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: