Live een race bijwonen ? Gp tickets zijn hier verkrijgbaar
Toegang

Page content

article content

De Eerste Vinger van Vettel

gp tickets

Verkeerde tactische beslissing bepaald de uitslag van het seizoen 2010

Vanaf 2010 tot en met 2013 zit de formule 1 in het “Vettel-Red Bull tijdperk. Voor de neutrale toeschouwer komt dit over als een saai tijdperk, steeds dezelfde winnaar en dat wordt vaak minder gewaardeerd.

Toch, als we de races nader bekijken, dan zien we vaak een mooier scenario dan dat de droge uitslagenlijsten doen vermoeden.

Neem het seizoen 2010, een jaar waarin Michael Schumacher zijn come back maakt, een jaar waarin we letterlijk zien dat een Red Bull je vleugels geeft en een jaar waarin maar liefst 4 coureurs nog kans maakten op de titel in de slotrace.

Een verkeerde tactische beslissing bleek beslissend te zijn voor de topfavoriet.

Het seizoen begon in Bahrein waar nieuwe Ferrari coureur Fernando Alonso direct (na een versnellingsbak probleem voor de leidende Red Bull van Sebastiaan Vettel in ronde 33) de Italiaanse harten brak door de winst te pakken.

Regerend wereldkampioen Jenson Button deed hetzelfde voor zijn nieuwe team (Mclaren) bij de tweede race in Australië met een zeer uitgekiende bandenstrategie op een halfnatte baan.

De derde race van het seizoen in Maleisië zag de derde verschillende winnaar in vorm van Sebastiaan Vettel in de Red Bull.
In Maleisië zagen we voor het eerst sinds 1955 een fabrieks Mercedes coureur op het podium in vorm van Nico Rosberg.

Bruno Senna (het neefje van Ayrton finishte voor het eerst een formule 1 race op de zestiende plaats.

Tijdens de Chinese grand prix zagen we voor het eerst een winnaar die we eerder dit jaar gezien hadden, Jenson Button. Hij won de race voor zijn teamgenoot Lewis Hamilton.

Tijdens de eerste vrije training zagen we nog een spectaculair incident met de Torro Rosso van Sebastian Buemi waarbij zijn voorbanden tegelijk explodeerden bij het aan remmen op het eind van het rechte stuk.

Vanaf dat moment begon ook Mark Webber zich nadrukkelijker in het spel te bemoeien, hij won de races in Spanje en in de straten van Monaco. Hij leidde allebei de races van start tot finish.

Hij leek ook een goede kans te maken om in Turkije zijn hattrick compleet te maken, maar dat bleek anders af te lopen…. Hij reed aan kop van de race toen zijn achtervolgende teamgenoot Vettel dacht een gaatje te zien om hem in te halen.

Of dat gaatje er was of niet, daar zouden ze bij Red Bull nog lang over napraten. Feit was dat Webber dit anders zag en Vettel nooit had verwacht met in elkaar hakende Red Bulls als gevolg.

Vettel moest zijn race beëindigen, Webber moest de strijd om de leiding overlaten aan de twee Mclarens van Button en Lewis Hamilton.

Ook deze twee teamgenoten hadden een harde en felle strijd samen, echter in tegenstelling tot de Red Bull strijd was deze strijd fair en een een-twee voor Mclaren was een feit met Hamilton als nieuwe winnaar van 2010 op de uitslagenlijst.

Dat beviel blijkbaar goed want ook de Canadese grand prix werd gewonnen door de Engelsman, wederom voor zijn teamgenoot Jenson Button.

De races op Valencia voor de grand prix van Europa zijn vaak niet de meest opwindende races. De versie van 2010 was een uitzondering.

Tijdens deze race werd duidelijk dat Red Bull inderdaad vleugels geeft.

Mark Webber klapte bij het op een ronde zetten boven op de Lotus (samen met Virgin en Hispania de debuterende teams in 2010) van Heikki Kovalainen en werd de lucht in gelanceerd.

Gelukkig kwam de Red Bull met de goede kant terug op aarde maar de safety car was wel gewenst. Deze safety car fase leverde een relletje op.

De op de tweede plaats rijdende Lewis Hamilton dacht de safety car net te kunnen inhalen toen deze de pitsstraat uitreed. Helaas was de timing verkeerd en terwijl de safety car bij de pitsuitgang was kwam Lewis er voorbij.

De stewards hadden maar liefst 20 minuten nodig om te bepalen dat dit niet volgens de regels was en bestrafte de Mclaren rijder met een drive true penalty.

Deze penalty was volledig nutteloos omdat Lewis toen al dusdanig ver voor de derde geplaatste rijder reed (Alonso), dat de straf geen effect had (tot een duidelijk ongenoegen van Alonso). Sebastiaan Vettel won de race.

Tijdens de Britse grand prix zagen we meer frictie binnen het Red Bull team.

Het team bracht 2 nieuwe voorvleugels mee voor deze race maar koos ervoor (tot groot ongenoegen van Webber) om de nieuwe voorvleugel van diens auto te halen en op die van Vettel te zetten toen Vettel zijn voorvleugel beschadigd had.

Webber was not amused. Hij nam zoete wraak door de race te winnen nadat Vettel al in de eerste ronde een lekke band opliep.

Dat ook teamorders een tijdloze teamtactiek is, zagen we tijdens de grand prix van Duitsland. Ferrari had de vorm weer te pakken maar gezien het kampioenschap reed volgens de scuderia de verkeerde Ferrari (Massa in plaats van Alonso) op kop.

De woorden van engineer Rob Smetley (“Felipe, Fernando is faster than you”) zorgden ervoor dat Massa zijn plaats wist. Hij liet Alonso opzichtig passeren zodat de Spanjaard naar de overwinning kon rijden.

Meer opschudding was te zien in Hongarije waar Red Bull tijdens een safety car situatie probeerde de winst naar zich toe te trekken met een staaltje teamtactiek.

De op een tweede plaats rijdende Vettel moest het veld ophouden zodat de op een eerste plaats liggende Webber een pitsstop kon maken zonder de leidende positie te verliezen.

Hierbij liet Vettel veel meer dan de toegestane tien autolengtes ruimte met zijn voorganger. De tactiek werkte, Webber bleef aan kopen won de race, de prijs was dat Vettel bestraft werd met een Drive Through penalty.

Nog zo’n drive true penalty ontving Vettel ook in België. In een spectaculaire natte race op het circuit van Spa-Francorchamps spinde de Duitse Red Bull rijder voor de Bus Stop en nam Jenson Button mee in zijn val.

De teamgenoot van Button, Lewis Hamilton, won deze race op magistrale wijze. Hij reed op kop van start tot finish in een race, dat gekenmerkt werd door wisselende omstandigheden en waarbij de Engelsman ook even naast de baan terecht kwam.

Fernando Alonso viel na een fout uit in België maar wist de volgende twee races in Italië, na een fantastisch tactisch duel met Jenson Button, en Singapore (waar Hamilton crasht na contact met Webber) wel te winnen.

Red Bull was heer en meester tijdens de Japanse grand prix met Vettel en Webber op de eerste twee plaatsen.

Een race waarin Lucas di Grassi (Virgin Racing) al in de 130R crashte op weg naar de grid en de safety car nodig was door een incident met 4 auto’s: Petrov en Hulkenberg hadden contact, Massa en Liuzzi konden niet op de juiste manier ontwijken.

De Japanse prestatie kon Red Bull niet herhalen in Korea, een crash vroeg in de race voor Webber (een fout waarvan hij later zei dat deze fout hem het kampioenschap kostte) en een motorprobleem voor Vettel tegen het einde van de race gooide roet in het eten.

De race werd verreden onder zeer natte omstandigheden waarbij de race eerst gestart werd achter de safety car maar na 3 ronden gestaakt werd omdat het te nat was.

Na 45 minuten werd de race herstart Fernando Alonso in de Ferrari profiteerde dankbaar van de problemen van Red Bull en won de race. Hij heeft hiermee de leiding in het kampioenschap, 11 punten voor op Webber die voor Hamilton, Vettel en Button staat.

Wisselende weersomstandigheden zorgde voor een verrassende kwalificatie uitslag. Nico Hulkenberg was op een opdrogende baan de laatste die de finishvlag passeerde en zo in staat om met de Williams zijn eerste pole positie te pakken.

Tijdens de race zorgde Red Bull ervoor dat de volgorde weer hersteld werd door de vierde een-twee overwinning van het seizoen te scoren. Vettel won de race. Met dit resultaat wint Red Bull voor het eerste in de historie het constructeurs kampioenschap.

De finale van het seizoen vond plaats in Abu Dhabi. Op het Yas Marina Circuit hadden 4 rijders nog een kans op de titel. Alonso heeft de grootste kans, hij leidt met 246 punten, voor Webber met 238 en Vettel met 231.

Hamilton staat op de vierde plaats. Met 24 punten achterstand heeft hij slechts een mathematische kans. De 199 punten van Jenson Button zijn niet toereikend om aanspraak te maken op de titel.

Sebastiaan Vettel stond op pole positie en reed op kop toen de safety car nodig was. Michael Schumacher spinde en werd geraakt door Vitantonio Liuzzi.

Michael Schumacher maakte in 2010 na 3 jaar afwezigheid zijn comeback in de formule 1 met Mercedes. Het werd geen succes voor de zevenvoudig wereldkampioen.

Hij reed in de schaduw van teamgenoot Nico Rosberg en aansprekende resultaten werden niet behaald.
Na de safety-car fase besloot Mark Webber om vroeg te stoppen.

Hij had ligt de vangrail geraakt en kampte met de balans van de auto. Ook Alonso besloot vroeg te stoppen. Hiermee kwam hij op dezelfde tactiek als Webber.

Helaas bleek dat niet de succesvolste strategie. Zowel Alonso als Webber kwam achter de al gestopte Renault van Petrov terecht en zagen geen mogelijkheid om die voorbij te komen.

Aan alle kanten werd het geprobeerd, maar het lukte niet. Hierdoor liepen het leidende trio van Vettel, Hamilton en Button verder en verder uit, gevolgd door Rosberg en Kubica.

Pas daarachter zaten de overige twee titelkandidaten (Alonso en Webber). Zij zaten vast achter een Russische muur op een plaats die niet voldoende was om de titel te pakken.

Zowel op de baan als naast de baan werd geprobeerd om de Renault in te halen. Per ronde werd de frustratie groter maar het kwaad was al geschied.

De zevende plaats van Alonso en de achtste plaats van Webber waren evenals de tweede plaats van Hamilton niet toereikend om Sebastiaan Vettel van zijn eerste wereldtitel af te houden.

Hiermee werd hij de jongste wereldkampioen in de historie van de formule 1. Hij zou er nog een aantal titels aan toe voegen. We zouden regelmatig zijn overwinningsvingertje te zien krijgen.

Met deze race kwam een uiterst interessant seizoen tot een einde. Het verloop van het seizoen zie je niet altijd terug in de ranglijsten.

Er zijn veel mooie verhalen te vertellen uit de rijke geschiedenis van de formule 1 en dat gaan we zeker doen.
Hou daarom deze goed site in de gaten. More to come!

gp tickets

Comment Section

0 reacties op “De Eerste Vinger van Vettel

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: