Live een race bijwonen ? Gp tickets zijn hier verkrijgbaar
Toegang

Page content

article content

Formule 1 half jaaroverzicht 2016 Het is nog niet beslist!

Het formule 1 seizoen 2016 wordt voor ons Nederlanders overheerst door Max Verstappen. De jonge Nederlander trekt al onze aandacht. Hij begon het jaar als Torro Rosso rijder en maakte na de grand prix van Rusland een overstap naar het hoofdteam Red Bull Racing.

Bij zijn eerste race in Spanje voor zijn nieuwe team, won hij direct de grand prix!

Veel over Max zijn seizoen is te lezen elders op de site. De links naar deze artikelen staan onderin. Buiten de avonturen van Max gebeurde er meer in 2016.

Hieronder het eerste deel van het jaaroverzicht 2016, het eerste half jaar.

Rosberg’s vliegende start

Het seizoen begon traditioneel met de grand prix van Australië. De neutrale fans hoopten, na twee jaar de zilveren Mercedessen dominant op kop te hebben gezien, op wat andere wagens vooraan. Zij vestigden hun hoop op Ferrari en Williams.

Dat bleek tijdens de race bijna waarheid te worden. De eerste rij werd weliswaar gevormd door wereldkampioen Lewis Hamilton en Nico Rosberg, maar beiden verprutsten hun start.

Dit zorgde ervoor dat Ferrari met Sebastiaan Vettel aan de leiding kwam voor teamgenoot Kimi Raikkonen. Rosberg kwam als derde door, Hamilton slechts als zesde.

Deze stand bleef in tact totdat Esteban Gutierrez in de Haas en Fernando Alonso in de Mclaren een horrorcrash meemaakten. Alonso sloeg een aantal keren over de kop maar kon redelijk ongedeerd uitstappen.

De race werd onderbroken met behulp van een rode vlag en tijdens deze korte pauze maakte Ferrari een tactische fout met de bandenkeuze voor het vervolg van de race.

Het was een vergissing van het rode team om Vettel op supersoft banden weg te sturen voor de herstart. De zilveren kozen voor mediums.

Vettel kon zijn voorsprong niet genoeg uitbouwen om een pitstop zonder plaatsverlies te maken. Nico Rosberg profiteerde en won de race, voor zijn teamgenoot. Vettel moest genoegen nemen met plaats 3, Raikkonen moest helaas uitvallen met een brandende auto.

Romain Grosjean viel positief op door met het nieuwe team van Haas op een fraaie zesde plaats te finishen.

Race 2 was in Bahrein.

Wederom was het Lewis Hamilton op pole positie, maar wederom kwam hij slecht weg. Daarnaast was er meer leed voor Hamilton. Hij kwam in de eerste bocht in botsing met de Williams van Valtteri Bottas (die daarvoor een straf kreeg) en kon wederom aan een inhaalrace beginnen die eindigde op een derde plaats achter de Ferrari van Kimi Raikkonen.

Sebastiaan Vettel was er voor de race al niet bij, hij moest zijn Ferrari al in de opwarmronde aan de kant zetten. Nico Rosberg profiteerde van alle problemen achter hem en reed onbedreigd naar de overwinning.

Opvallende klasseringen waren er wederom voor Grosjean, dit keer zelfs een vijfde plek voor hem, en Stoffel Vandoorne. De Belgische debutant viel in voor Fernando Alonso bij Mclaren en maakte indruk:

Hij kwalificeerde zich voor zijn ervaren teamgenoot Jenson Button en scoorde met een tiende plaats meteen zijn eerste WK punt.

stoffel vandoorne mclaren bahrein

Foto:mclaren.com

Grand prix van China

In China was het geluk wederom aan de zijde van Nico Rosberg. Zijn grootste rivaal en teamgenoot Lewis Hamilton had een motorprobleem in de kwalificatie. Hij moest vanaf de laatste plaats starten en liep ook nog schade op in het gedrang in de eerste bocht.

Een paar punten voor een zevende plaats was zijn beloning voor de moeite.

In dat gedrang kwamen ook de Ferrari rijders met elkaar in contact. Sebastiaan Vettel was genoodzaakt om Daniil Kvyat te ontwijken en raakte zijn teamgenoot (onder toeziend oog van FIAT president Marchionne).

Vettel kon nog wel naar een tweede plaats rijden (mede door middel van een slimme inhaalactie van twee wagens bij het inrijden van de pits), Kvyat werd derde. Nico Rosberg reed wederom onbedreigd naar de overwinning.

Grand prix van Rusland

Het lijkt een saai seizoen te worden na de grand prix van Rusland. Rosberg wint voor de vierde keer op rij (dit seizoen) en wederom problemen voor zijn directe achtervolgers.

Hamilton heeft weer problemen in de kwalificatie. De wereldkampioen kan niet meedoen aan Q3 en vertrekt vanaf de tiende plaats. Hamilton rijdt een sterke race naar voren, lijkt zelfs Rosberg te kunnen bedreigen maar problemen met de waterdruk zorgen ervoor dat hij vaart moet verminderen om met deze auto een tweede plaats veilig te stellen.

Sebastiaan Vettel is er dan al niet meer bij. Was hij in China een beetje onterecht boos op Daniil Kvyat, het was nu zeer terecht. Thuisrijder Kvyat zette kwaad bloed bij zijn team en zijn concurrenten door wederom in de eerste bocht zijn Red Bull als een botsauto te gebruiken en maar liefst twee keer de Ferrari van Vettel te raken.

Na het tweede contactmoment was voor Vettel de race over. Teamgenoot Raikkonen wordt derde in Rusland, voor de twee Williams auto’s die een beetje tegenvallen en achter Mercedes, Ferrari en Red Bull, de vierde viool spelen.

Sensatie in Spanje!

Dit keer geen problemen voor Hamilton maar wel een hoop frustratie. Inmiddels is zijn achterstand in het WK opgelopen tot maar liefst 43 punten op de leider in het kampioenschap, zijn teamgenoot Nico Rosberg. Er moet dus iets gebeuren voor Hamilton.

Een pole positie is in Spanje het halve werk en die pakt Hamilton. Een tegenaanval en inhaalactie van Rosberg in de eerste ronde komt minder gelegen voor de Engelsman.

Op het moment dat Rosberg een fractie minder hard dan verwacht de bocht uitkomt (door een verkeerde setting op zijn stuur), ziet Hamilton een kans en plaatst een inhaalpoging om de koppositie terug te pakken.

Deze loopt verkeerd af omdat de Mercedes coureurs elkaar het licht niet in de ogen gunnen. Hamilton kwam, doordat Rosberg bruut de deur dichtgooit, op het gras terecht en spinde tegen Rosberg aan, beide Mercedessen uit de race!

Als 2 vechten om een been, gaan anderen er mee heen.

Die anderen waren Red Bull en Ferrari. Zowel Red Bull als Ferrari koos voor verschillende tactieken voor de twee wagens. Daniel Ricciardo en Sebastiaan Vettel op 3 stops, Max Verstappen en Kimi Raikkonen reden langer door en zouden het doen met 2 keer stoppen.

Dat laatste bleek de beste tactiek. Verstappen en Raikkonen konden vechten om de winst, hun teamgenoten om de troostprijs (derde). Voor de verrassende leider Verstappen was het flink in de spiegels kijken.

Steeds dook de Ferrari van de Iceman op. Zou hij een gaatje zien om in te halen? Het lukte hem niet. Verstappen reed een foutloze race en werd als winnaar afgevlagd.

2016 Max Verstappen wint in spanje

Foto:redbullracing.com

Grand prix van Monaco

In Monaco op 29 mei was het wederom een Red Bull die meestreed om de overwinning. In dit geval was het Daniel Ricciardo. Max Verstappen verspeelde zijn kansen door een crash in de kwalificatie.

Het was de eerste pole positie in de carrière van Ricciardo, Rosberg stond naast hem, daarachter Hamilton na wederom een probleem aan zijn Mercedes in Q3.

Het was nu Rosberg die een off -day had tijdens de race die begon onder natte omstandigheden. Ricciardo reed weg terwijl Rosberg zijn teamgenoot ophield. Toen het Mercedes team aan Rosberg de opdracht gaf om Hamilton voor te laten keek de Engelsman tegen een grote achterstand aan.

Een tactische truc bracht hem een overwinningskans. Terwijl het hele veld de pits indook om naar intermediates te wisselen, bleef Hamilton doorrijden op de regenbanden. Hiermee kwam hij aan de leiding van de race te liggen.

Ricciardo was sneller maar had geen kans om Hamilton op de baan te passeren. Toen het team niet op tijd voor hem klaar stond bij zijn volgende pitstop en er kostbare seconden verloren werden, wist Ricciardo dat hij genoegen moest nemen met de tweede plaats achter Hamilton die zijn eerste seizoenszege (44e uit zijn carrière) behaalde.

Rosberg kwam in het spel niet voor en moest zelfs enkele meters voor de streep Nico Hulkenberg voor zich dulden, die met een slimme actie zijn naamgenoot te grazen nam. Rosberg werd slechts zevende. De verrassende derde plek was voor Sergio Perez in de Force India.

perez podium monaco

Foto:F1fanatic

Opvallend: Geen safety car fases in Montreal en Baku

Opvallend was dat we tijdens de grand prix van Canada geen safety car fase hadden, wat we in het verleden hier vaak gezien hebben. In de race zagen we overeenkomsten met de grand prix van Australië en Spanje: een te behoudende bandentactiek van Ferrari en een heftig duel tussen de Mercedes rijders (al was het nu iets beheerster).

Bij de start was Vettel vanaf de tweede rij het beste weg. De Mercedes coureurs hadden wederom beiden een mindere start en gunden elkaar geen ruimte in de eerste bocht met een contact tot het gevolg. Rosberg moest door het gras en verloor veel plaatsen, Hamilton kon zijn weg, achter Vettel, op een tweede plaats vervolgen.

Dat werd een eerste positie toen Vettel al vroeg in de race zijn banden kwam wisselen tijdens een virtual safety car fase. Vettel kreeg zijn eerste positie weer terug in de 25e ronde toen Hamilton nieuwe sloffen kwam halen maar stond die weer af bij zijn tweede stop in ronde 38.

Hamilton had met zijn oudere banden een gaatje van 6 seconden op Vettel met nieuwe softs maar hield zijn banden (dit keer) prima in vorm.

Vettel was niet in staat om het gat te dichten. Een tweede seizoensoverwinning voor Hamilton en weer waardevolle punten ingelopen op Rosberg. Laatstgenoemde kwam niet verder dan een vijfde plaats achter Verstappen (mede door een extra stop door een langzaam leeglopende band).

Verstappen verdedigde zijn positie ten opzichte van Rosberg met verve, hij dwong Rosberg zelfs tot een foutje (een spin in de laatste bocht) toen de Mercedes nummer 6 de Red Bull nummer 33 dacht in te halen.

De derde plaats was er voor Valtteri Bottas in de Williams die ook slechts 1 keer stopte voor nieuwe banden.

Grand prix van Baku

Nieuw op de kalender was de race in Baku, Azerbeidzjan. Baku deed dienst als de grand prix van Europa. De formule 1 werd losgelaten op een spectaculair stratencircuit met zeer snelle brede (lange rechte) stukken, afgewisseld door smalle passages. Met spandoeken voor een aantal vervallen huizen was het decor schitterend!

De verwachtingen voor een spectaculaire race, waarbij de safety car meerdere malen gewenst zou zijn, waren hoog. Die verwachtingen werden niet nagekomen, het werd de saaiste optocht van het seizoen tot dusver.

Lewis Hamilton vergooide zijn kansen in de kwalificatie door een off day te hebben en in de fout te gaan. De muur was zijn eindstation. Gestart vanaf een tiende plaats reed hij mokkend naar een vijfde stek.

Hamilton kreeg een probleem aan zijn auto maar vanwege het radio reglement was het team niet toegestaan om te helpen.
Vooraan was het Nico Rosberg die een simpele start-finish zege in de wacht sleep. De Ferrari’s achter hem konden de Mercedes vermogen niet bijhouden en ook de Red Bulls konden niet meedoen voor de overwinning. .

Hammer Time

Er waren wederom blije en boze gezichten in het Mercedes kamp na de Oostenrijkse grand prix op de Red Bull ring. Na Spanje en Canada kwam het weer tot een letterlijke aanvaring tussen de Mercedes coureurs na een enerverende race.

De sensatie begon in de derde vrije training. Nico Rosberg was een van de vele coureurs die zich vergaloppeerde over de nieuw aangelegde kerbstones. Deze kerbstones waren een absolute killer voor de wielophangingen en Roberg vloog eraf na een bezoek aan de killingkerbs.

Het gevolg was dat zijn versnellingsbak gewisseld moest worden, dus 5 plaatsen straf (evenals Vettel eerder in het weekend).

Na een sensationele kwalificatie op een opdrogende baan was het Lewis Hamilton die pole positie pakte. De tweede tijd van Rosberg werd omgezet en betekende dat hij verder achteraan moest starten en gedwongen werd tot een inhaalrace.

Dat lukte wonderwel, na de eerste serie pitstops van de Mercedes rijders (waarbij Hamilton op kop vrij lang wachtte met stoppen en een slechte pitstop had) lagen de Mercedessen op plek 2 en 3, Ros voor Ham.

Koploper Vettel wachtte te lang met zijn pitstop en een klapband op het rechte stuk zorgde ervoor dat zijn race over was en dat de rest van het veld kon aansluiten achter de safety car.

Mercedes koos ervoor om beide auto’s later nog een keer naar binnen te halen voor een bandenwissel en stuurde Rosberg weg met (de voor hem nog beschikbare set super softs) en Hamilton met een set softs.

Dat was in het eerste gedeelte van de slotfase een voordeel voor Rosberg, maar aan het eind van de race voor Hamilton als de supersofts van Rosberg aan het eind van hun levensduur zouden komen.

Op nieuwe banden waren de Mercedessen te sterk voor raceleider Max Verstappen (met 1 stop achter de rug) en in de allerlaatste ronde zag Hamilton zijn enige kans. Rosberg kwam slecht uit de eerste bocht, Hamilton besloot zijn teamgenoot buitenom in te halen voor de tweede knik.

Dat kon ook wel, ware het niet dat Rosberg zijn auto volledig buiten de lijn naar buiten liet lopen. Een contact was het gevolg en Hamilton moest buiten de baan weer terug op de racelijn komen. Er was daarbij wederom een klein contact tussen de twee zilveren pijlen.

Rosberg zijn auto had schade en kon langzaam naar de finishlijn toe kruipen. Hierdoor kregen Max Verstappen en Kimi Raikkonen plek 2 en 3 in de schoot geworpen.

De wedstrijdleiding gaf Rosberg de schuld van het incident maar het Oostenrijkse publiek had een andere mening getuige het boegeroep naar Hamilton op het hoogste plekje op het podium.

De Mercedes teamleiding was not-amused en probeerde het incident af te doen met een remprobleem van Rosberg.
Meer amused waren ze bij het kleine Manor team waar een eerste WK punt werd gescoord met een verrassende tiende plaats van Pascal Wehrlein.

pascal wehrlein eerste punt

Foto:Formula1.com

Grand prix van Engeland

De vraag was of de donkere wolken waren opgetrokken in Silverstone waar een week later weer verder geracet werd. Het antwoord was “Nee”.

Er waren niet alleen figuurlijke donkere wolken maar ook letterlijke donkere wolken. De Mercedes rel werd met de mantel der liefde bedekt. Tijdens de kwalificatie persconferentie zaten Lewis Hamilton en Nico Rosberg gebroederlijk naast elkaar pogingen te doen om de aanwezige pers te overtuigen dat er duidelijke afspraken gemaakt waren om een herhaling te voorkomen.

Er kwam wat hulp van boven. Een wolkbreuk voor de start zorgde ervoor dat de race achter de safety car gestart werd. Het kan niet anders dat de Mercedes leiding stiekem een zucht van verlichting heeft geslagen.

Een start ongeval risico was uitgesloten.

Het duurde lang voordat de safety car de pitsstraat in dook. Toen dit in de zesde ronde gebeurde, doken veel rijders achter de safety car aan om intermediates te halen.

Vooraan was Lewis Hamilton heer en meester tijdens zijn thuisrace. Hij reed onbedreigd naar de overwinning. Nico Rosberg had meer moeite om de tweede plaats veilig te stellen.

Max Verstappen kon het tempo van Rosberg goed bijhouden en ging hem zelfs buitenom voorbij in Becketts! Pas toen de baan volledig opgedroogd was kon Rosberg hem terugpakken om tweede te finishen.

Dat bleek ver na de race een tevergeefs moeite geweest te zijn. Rosberg zijn tweede plek werd een derde na een tijdstraf vanwege illegale hulp via de boordradio vanaf de pitsmuur.

Grand prix van Hongarije

Een overwinning in Hongarije zorgde ervoor dat Lewis Hamilton voor het eerst dit seizoen de leiding in het wereldkampioenschap pakt. De start van de race was de sleutel.

Hamilton had een iets betere start dan de uit pole positie vertrokken Nico Rosberg en kon niet meer achterhaald worden. Op een derde plaats finishte Daniel Ricciardo. Red Bull had op een betere score gehoopt deze race maar meer als de derde plaats zat er niet in.

Grand prix van Duitsland

De laatste race voor de zomerstop is de grand prix van Duitsland, de thuisrace van Mercedes.
Het is de vierde race in de maand juli en het is Lewis Hamilton die een record pakt. Hij is de enige rijder in de geschiedenis van de fomule 1 die in 1 maand maar liefst 4 overwinningen pakt.

Gestart vanaf de tweede plek pakt hij bij de start de leiding om deze niet meer af te staan. Hiermee buigt hij zijn eerdere achterstand van 43 punten (na Spanje) in het wereldkampioenschap ten opzichte van teamgenoot Nico Rosberg om in een voorsprong van 19 punten.

Nico Rosberg vertrok zijn thuisrace van pole position. Hij had een slechte start en kwam achter de twee Red Bulls als vierde aan de finish. De Duitser kon het tempo van de Bullen niet volgen. Een 5 seconden straf voor een onorthodoxe inhaal actie op Max Verstappen hielp daar niet bij.

Zo kunnen we conclusies trekken na de eerste seizoenshelft waarin Ferrari en Williams (vooral Massa) erg teleurstellend zijn. Zij kunnen de verwachtingen niet geheel waarmaken.

Red Bull gaat erg goed, zeker met de komst van Max Verstappen. Red Bull is het enige team dat naast Mercedes een overwinning heeft geboekt (Spanje, Max Verstappen) en een pole positie heeft gehaald (Monaco, Daniel Ricciardo).

Force India is wisselvallig maar pikt zijn graantje mee met al 2 podiumplaatsen van Perez. Mclaren heeft een mooie stap vooruit gemaakt maar is er nog niet.

Torro Rosso pakt regelmatig punten met Sainz maar Kvyat lijkt een energy blikje over datum te zijn. Haas heeft een sterk debuut gemaakt met vooral Grosjean, Gutierrez heeft het lastig.

Manor doet leuk mee met Wehrlein, en scoort zelfs een onverwacht WK punt. Wehrlein krijgt een nieuwe teamgenoot in Ocon.
Renault blijft zwak met slechts 1 keer punten voor Magnussen en Palmer die kans op punten met een spin vergooid in Hongarije.

Sauber blijkt het zwakste team en Mercedes het allersterkste.
Het moet gek lopen wil de constructeurstitel niet naar Mercedes gaan en de rijderstitel niet naar Lewis Hamilton of Nico Rosberg.

Het gat is 19 punten in het voordeel van de Engelsman maar die heeft al veel motoren gebruikt en gaat zeker nog wel (meerdere keren) tegen een engine penalty aanlopen. Het is nog niet beslist!

Max Verstappen jaaroverzicht

Max Verstappen: als een Toro Rosso naar Red Bull

Red Bull Wordt Orange Bull

Reacties worden gewaardeerd 🙂

Comment Section

0 reacties op “Formule 1 half jaaroverzicht 2016 Het is nog niet beslist!

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: