Live een race bijwonen ? Gp tickets zijn hier verkrijgbaar
Toegang

Page content

article content

Jaaroverzicht 2016: Rosberg in de voetsporen van Rosberg

 

 

Vervolg op het artikel: Het is nog niet beslist.

De eerste race na de zomerstop vindt plaats op het Belgische circuit van Spa-Francorchamps.

Lewis Hamilton besluit hier maar meteen zijn extra motoren te gebruiken die hij denkt nodig te hebben voor de rest van het seizoen. Door veel motorproblemen tijdens de eerste helft van het seizoen weet hij dat hij ergens een grid penalty moet incasseren.

De Britse Mercedes coureur besluit goed inkopen te doen en gebruikt maar liefst 3 motoren. Een penalty van maar liefst 55 plaatsen is zijn deel die hij slechts gedeeltelijk moet inlossen. Hij start vanaf de laatste startrij samen met Fernando Alonso die ook wat “geshopt” heeft.

Dit maakt de weg vrij voor Nico Rosberg. Hij pakt een pole positie en rijdt op het oog gemakkelijk weg bij de concurrentie naar de overwinning. Die concurrentie maakt het zichzelf moeilijk door elkaar in de wielen te rijden in de eerste bocht. Zowel Max Verstappen als beide Ferrari’s lopen vertraging op na dit incident en zijn direct kansloos voor een goed resultaat.

Ook kansloos was Kevin Magnussen toen hij de controle over zijn Renault verloor in de Raidillon. Met een harde klap eindigde de Deen in de bandenstapel, een incident wat een rode vlag situatie veroorzaakte. Gelukkig bleef Magnussen ongedeerd bij deze crash.

Deze rode vlag situatie speelde Hamilton in de kaart tijdens zijn opmars. Hij kon herstarten vanaf een vijfde plaats achter Rosberg, Ricciardo, Hulkenberg en Alonso. Tijdens het tweede gedeelte van de race wist de wereldkampioen nog zowel de Mclaren als de Force India in te halen (totaal maar liefst 18 plaatsen winst tijdens deze race).  Zo kon hij, boven zijn eigen verwachting, op het podium verschijnen.

Het optreden van Hamilton in België was een behoorlijke damage-control in de strijd om de titel.

Met een voorsprong van 9 punten verscheen hij een week later in de heksenketel van Monza.

De aandacht daar was vooral gericht op Ferrari. De Scuderia maakt een moeilijk seizoen mee, nog geen winst en inmiddels niet meer het runner-up team achter Mercedes.

De druk op de kopmannen van Ferrari is inmiddels hoog, de Italiaanse pers is onverbiddelijk en de tifosi eisen een goed resultaat. De Ferrari motor is goed, het chassis komt duidelijk te kort. Het circuit van Monza zou een goede baan moeten kunnen zijn voor Ferrari.

De overige circuits die de formule 1 het resterende deel van het seizoen aandoet zijn duidelijk minder geschikt voor de Italianen. Hier zou het moeten gebeuren om het seizoen enigszins te kunnen redden.

Om dit te realiseren werden zelfs de laatste motor tokens ingezet.

Vanzelfsprekend was op Monza ook Ferrari president Sergio Marchionne aanwezig. Hij was duidelijk in zijn mening over dit seizoen: Ferrari had gefaald. Het doel was de wereldtitel, de prestaties zijn ondermaats, dit hoeft niet met de mantel der liefde bedekt te worden. Dit moet beter.

Tijdens de trainingen en kwalificaties werd dit nogmaals benadrukt. Ferrari was het tweede team achter Mercedes maar het verschil was gigantisch, een dikke seconde per ronde.

Tijdens Q2 hadden de Mercedessen als enige team de luxe om zich voor Q3 te plaatsen op zachte banden. De rest van de teams waren genoodzaakt om een set supersofts te investeren.

Een veelzeggend gegeven waaruit andermaal de Mercedes overmacht zichtbaar wordt.

Lewis Hamilton reed een waanzinnige pole positie waarin hij duidelijk sterker was (een halve seconde verschil op een relatief korte baan) dan zijn teamgenoot Nico Rosberg.

Toch was het Nico Rosberg die aan het eind van de race de grootste beker mocht meenemen.

Lewis Hamilton verprutste zijn start en kwam slechts als zesde uit de eerste chicane. Ricciardo en Bottas kon hij op de baan inhalen, de Ferrari’s ging hij voorbij door behoudend te zijn met de banden en 1 pitstop minder te maken.

Hiermee kwam hij op een tweede plaats terecht, achter de ongenaakbare Nico Rosberg die foutloos naar de zege reed (met ook slechts 1 pitstop).

Na de race op de temple of speed naar het andere uiterste, de avondrace door de straten van Singapore. Het gat tussen de twee Mercedes kemphanen is slechts 2 punten. Het spannende slot scenario van dit seizoen is begonnen.

In Singapore was er een ommekeer in het wereldkampioenschap te zien. Nico Rosberg was het gehele weekend veruit de sterkste en won ook de derde grand prix na de zomerstop. Met dit resultaat boog hij de achterstand van 19 punten, die hij in de zomerstop had op teamgenoot Lewis Hamilton, om naar een voorsprong van 8 punten.

Hamilton was het gehele weekend niet bij machte om een gepast antwoord te hebben op de snelheid van zijn teamgenoot. Hij moest zelfs Daniel Ricciardo voor laten gaan en had zelfs moeite om zijn derde plaats te verdedigen ten opzichte van Kimi Raikkonen.

De race kende een spectaculair begin. Max Verstappen had een slechte start door een koppelingsprobleem. De coureurs daarachter hadden een beduidend betere start en moesten zich een weg banen langs de traag op gang komende Red Bull. Daarbij kozen Carlos Sainz en Nico Hulkenberg hetzelfde stukje asfalt met een contact tot gevolg. De Force India kwam in de muur terecht en een safety car situatie was noodzakelijk.

Toen de safety car weer voor het veld verdween, was er nog een opvallend moment: een marshall stond nog op de baan te werken toen het veld werd losgelaten. Hij kon zichzelf maar nipt in veiligheid brengen voordat het veld eraan kwam.

Na dit spraakmakende begin leek de race zich te ontvouwen in een saaie optocht. Nico Rosberg was volledig in controle vooraan het veld en leek naar een, op het oog, eenvoudige overwinning te rijden. Dat werd het niet, dankzij de tactiek van nota bene teamgenoot Lewis Hamilton.

Hamilton koos ervoor om in de slotfase van de race nog een extra stop te maken voor verse zachte banden. Hij koos hiervoor om Kimi Raikkonen van zich af te houden en misschien nog aanspraak te maken op de tweede plaats van Ricciardo. Zowel de Red Bull rijder als de Ferrari rijder kozen om te antwoorden en ook een stop te maken. Rosberg koos ervoor om met de hardere banden niet te stoppen.

Dat laatste bleek een gewaagde keuze, de achtervolgers kwamen zienderogen dichterbij.

Aan de pitmuur van Mercedes werd de situatie met angstzweet op de rug gevolgd, was er een tactische blunder gemaakt? Het bleek net goed uit te pakken, Nico Rosberg won de race maar deze race had geen ronde langer moeten duren. Ricciardo zat aan zijn staart maar kwam net te kort om een aanval te kunnen plaatsen.

Mercedes nummer 6 pakte de winst en ging als leider van het kampioenschap naar Maleisië.

Op de nieuwe asfaltlaag van Sepang werd de volgende ronde van het wereldkampioenschap betwist. Het momentum lag, met drie overwinningen op rij, bij Nico Rosberg.

Aan Lewis Hamilton was het de taak om dit om te draaien om de aansluiting in de strijd om de titel niet teveel te verliezen. Tijdens de trainingen en kwalificatie liet hij zeker zien dat hij dat niet van plan was. Hamilton reed net als op Monza naar een fenomenale pole positie, de volledige concurrentie werd op ruime achterstand gezet.

Helaas voor de Britse Mercedes rijder levert een pole positie geen punten op, hiervoor moet je  aan de finish komen tijdens de race, en liefst als eerste. Daarvoor leek Hamilton op de goede weg, totdat met een plof zijn Mercedes motor de geest gaf en een zekere overwinning werd weggegeven.

Het duurde even voordat Hamilton deze klap had verwerkt. Hij besefte als geen ander dat hiermee zijn kansen op de titel aanmerkelijk verkleind.

Nico Rosberg leek in eerste instantie WK punten te verliezen, doordat hij door Sebastian Vettel in de rondte werd getikt in de eerste bocht, maar achteraf was zijn knappe inhaalrace vanaf de laatste plaats naar de derde plek toch wel erg waardevol.

Hij kon met dit geluk maar liefst 15 punten uitlopen op zijn naaste concurrent in plaats van een zeer groot aantal punten te verliezen.  Hamilton reed naar een zekere overwinning en Rosberg reed “slechts” vierde. Achteraf zou deze plof de beslissende factor zijn voor het verloop van het wereldkampioenschap.

In Maleisië was het de eerste kans voor Mercedes om de constructeurstitel binnen te halen. Hiervoor moesten er 8 punten meer gescoord worden dan Red Bull. Deze missie lukte niet, door de vertraging wat Nico rosberg na de start opliep en de motorpech van Hamilton waren de “Bullen” de grote winnaars van deze race. Daniel Ricciardo won de race na een heftige maar zeker faire strijd met Max Verstappen.

De grand prix van Japan was wel de locatie waar het constructeurstitel feest kon worden gevierd door Mercedes. Wederom was het in Japan zichtbaar dat het verschil tussen de twee Mercedes rijders minimaal is. Dit kwam vooral tot uiting tijdens de kwalificatie. Nico Rosberg pakte de pole position met het minimale verschil van 0,013 seconde, wat op het 5,8 kilometer lange circuit in Japan niet meer is dan 82 centimeter.

Deze pole positie kon Rosberg ook vrij eenvoudig omzetten in een overwinning. Hamilton verprutste zijn start en kwam na de eerste ronde slechts als achtste door. Een opmars door het veld bracht hem terug naar een derde plaats (zijn honderdste podiumbezoek uit zijn carrière) maar deze sterke race bracht hem weinig voldoening. Rosberg liep wederom 10 punten uit.

Tussen de Mercedes kemphanen stond onze Max Verstappen weer op het podium. Hij reed een sterke race in de Red Bull, kon met een zelfverzekerde actie Hamilton van het lijf houden, maar kon niet voorkomen dat Mercedes daadwerkelijk de constructeurstitel in de wacht zou slepen.

Vorig jaar was het circuit de Americas in Austin Texas de locatie waar Lewis Hamilton zijn derde wereldtitel veilig wist te stellen. Dit jaar zag het er volledig anders uit en heeft Nico Rosberg duidelijk de betere papieren.

Toch was het Hamilton die wat terug wist te doen, gestart vanaf pole position reed hij de gehele race soeverein op kop naar de overwinning. Nico Rosberg wist een tweede plaats te pakken maar moest daarvoor wel afrekenen met Daniel Ricciardo. De Australiër had bij de start de tweede plaats van Rosberg gepakt, omdat de Duitser zich teveel focuste op zijn teamgenoot en de Red Bull even uit het oog had verloren. Een voor Ricciardo ongunstig getimede virtual safety car situatie (door de uitval van Max Verstappen), bracht de Mercedes voor de Red Bull.

Een week later werd de grote prijs van Mexico verreden. Hier had Nico Rosberg zijn eerste theoretische kans om de wereldtitel voor zich op te eisen. Het lukte hem niet. Hij was het hele weekend duidelijk de mindere ten opzichte van zijn superieure teamgenoot. Desondanks deed hij met een tweede plaats goede zaken. De wereldtitel, met nog twee races te gaan, komt steeds dichterbij voor de Duitser.

De race kende een rommelige start. Hamilton schoot in de eerste bocht vol rechtdoor en Rosberg deed in mindere mate hetzelfde na contact met Max Verstappen. Beide acties werden niet bestraft, maar dat wilde niet zeggen dat de wedstrijdleiding geen rol had in deze wedstrijd.

Vooral de strijd om de derde plaats gaf hoop stof tot napraten. Max Verstappen eindigde op die derde plaats maar stond niet op het podium.

Een verdedigende actie (in de slotfase van de race) van Verstappen ten opzichte van Sebastian Vettel, waarbij ook hij in de eerste bocht rechtdoor schoot, werd wel bestraft met een vijf seconden straf. Dit gaf de Ferrari rijder de laatste podiumplek, maar ook hij had geen recht op deze plek. Een woedende Vettel, die het gevoel had dat hem onrecht was aangedaan door Verstappen, verdedigde op zijn beurt fors ten opzichte van Daniel Ricciardo.

Hij week van zijn lijn af in de remzone en kreeg op zijn beurt een 10 seconden straf. Zo werd Ricciardo, voor Verstappen en Vettel als derde geklasseerd. Met dit resultaat stelde de Australiër zijn derde plaats in de eindstand van het wereldkampioenschap veilig.

De strijd om de eerste twee plaatsen in dat kampioenschap ging door in Brazilië maar tijdens de natte grand prix werd deze strijd nog niet beslist. In een chaotische grand prix was Lewis Hamilton heer en meester en hield met een overwinning zijn titelkansen levend.

Achter hem was het volop strijd en chaos. De race, waarvan de start al met 10 minuten werd uitgesteld door de weersomstandigheden, werd twee keer onderbroken met een rode vlag. Daarnaast zorgden crashes van Ericsson, Raikkonen en Massa voor safety car situaties. Op intermediates rijden was eigenlijk geen optie al waren er wel teams die het probeerden.

Onder hen het volledige Red Bull team. Verrassend genoeg koos het team om met beide auto’s tot twee keer aan toe te wisselen op inters. Helaas was dit niet de juiste keuze. Max Verstappen liet een weergaloze voorstelling zien door in de slotfase van de zestiende naar de derde plaats te rijden. Door deze masterclass ging alle aandacht naar de jonge Nederlander en viel de aandacht die Felipe Nasr ten deel viel voor de eerste Sauber punten in het niet.

Naamgenoot Felipe Massa had wel zijn “minutes of fame”. Hij crashte in de muur bij het opkomen van het rechte stuk. Met de Braziliaanse vlag nam hij emotioneel afscheid van het publiek. Hij kreeg een terechte ovatie in de pits van zijn monteurs (maar ook de monteurs van Ferrari), waar zijn familie op hem wachtte.

De afsluitende race van het seizoen was (inmiddels) traditiegetrouw in Abu Dhabi . Nico Rosberg nam een voorsprong van 12 punten mee naar het circuit van Yas Marina waar de beslissing in de titelstrijd moest vallen.

De strijd ontvouwde zich in een tactisch spel, tot ongenoegen van de hoge heren in de Mercedes pitbox. Lewis Hamilton was het hele weekend de sterkere rijder, kwalificeerde zich op pole position, was goed weg bij de start en controleerde de race. Waar hij geen controle over had was zijn teamgenoot. Nico Rosberg deed wat hij moest doen en reed als tweede. Met twaalf punten voorsprong had de Duitser zelfs genoeg aan een derde plaats.

Toch resulteerde deze finale niet in een optocht naar de titel. Lewis Hamilton besloot op cruise control te rijden om Nico Rosberg op te houden en zo de achtervolgers (Verstappen en Vettel) de gelegenheid te geven hem aan te vallen. Hamilton voerde zijn tactiek precies goed uit, hij was snel genoeg in de eerste en tweede sector om niet aangevallen te kunnen worden, en verminderde vaart in de derde sector waar Rosberg hem toch niet voorbij kon.

Dit was tot ongenoegen van de teamleiding die hem de opdracht gaf om te versnellen. Ze zagen vooral in Vettel het gevaar, hij reed op veel nieuwere banden. Hamilton luisterde niet en trok zijn eigen plan. Helaas voor de Brit werkte zijn plan niet. Hij won wel de race maar was niet de meest blije persoon op het erepodium. Dat was Nico Rosberg die, voor Vettel, als tweede eindigde en met dit resultaat wereldkampioen werd.

Hiermee stapt Nico Rosberg in de voetsporen van zijn vader. Papa Keke Rosberg werd in 1982 wereldkampioen in de formule 1, nu volgt zoonlief zijn goede voorbeeld. Papa Keke won in dat jaar slechts 1 race en pakte zijn titel door constante scores en het wegvallen van anderen.

Nico won ook niet de meeste races in 2016. Hij won 9 races, Hamilton won er 10 en is hiermee de rijder met de meeste overwinningen in één seizoen die geen wereldkampioen is geworden. Het valt te betwijfelen of dit record hem enige voldoening zal brengen. Over het algemeen was Hamilton dit seizoen de sterkere van de twee Mercedes coureurs maar het geluk was voor zijn teamgenoot.

Om wereldkampioen te worden moet je finishen, “To finish first, you first have to finish”. Het is een oude autosport gezegde die ook nu weer van toepassing is.

Het gat tussen de twee rijders is 5 punten, 385 ten opzichte van de 380, in het voordeel van Rosberg. Ricciardo is derde met 256 punten, voor Vettel (212), Verstappen (204) en Raikkonen met 186 punten.

Duitsland heeft er een nieuwe held bij, zijn naam:

Nico Rosberg, wereldkampioen formule 1 2016.

Comment Section

0 reacties op “Jaaroverzicht 2016: Rosberg in de voetsporen van Rosberg

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: