Live een race bijwonen ? Gp tickets zijn hier verkrijgbaar
Toegang

Page content

article content

Man On Track

gp tickets

“Motorsport is dangerous”, dat is de tekst die op ieder kaartje staat als je in Engeland een autosport evenement bezoekt. De meeste Engelsen nemen dit “advies” ter harte en gedragen zich keurig op het circuit.

Ze wachten netjes in de rij om een kop thee te kopen, klappen keurig voor elke racewinnaar en inzet van marshalls en, het belangrijkste want dat heeft met het “dangerous” te maken, ze blijven netjes achter het hek staan om het autosport spektakel te bekijken.

Geen grote teen steekt er voor het hek uit.
Uitzonderingen bevestigen de regel. Maar die uitzondering, die was er.

De Priester op Bezoek

De Engelse grand prix van 2003 op het circuit van Silverstone zal voor altijd de boeken ingaan als de grand prix die Rubens Barrichello won, maar waarbij een Ierse priester de hoofdrol voor zich opeiste.

Uit het niets kwam de melding op de portofoon van marshalls: “safety car! safety car!”
In de stem van de (anders zo kalme en rustige) hoofd communicatie klonk paniek.

Uit het niets kwam de melding. Niemand had daarvoor een melding gemaakt, wat was er gebeurt? De beeldschermen gaven uitsluitsel.

Er liep een man op de baan! Tijdens de race, op Hangar Streight, het absoluut snelste gedeelte van de baan!

Hij was raar gekleed (dus geen streaker) in een kilt en heeft een soort sandwichboard om met een tekst. Duidelijk iemand met een te kort aan aandacht. Hij liep zwalkend in tegengestelde richting over de baan.

Levensgevaarlijk! De inzet van een safety car was de beste keuze die de wedstrijdleiding had.

Een moedige Marshall zette zijn leven op het spel om de man, met een korte worsteling, van de baan te krijgen, met een applaus van het publiek als zijn beloning.

Het bleek om een Ierse priester te gaan die zijn boodschap op een andere plaats wilde uitdragen dan hij normaal doet. Een soort “out of the box” denkende priester dus.

Het gebeuren had wel degelijk invloed op de race. Tijdens deze safety car fase maakten de meeste teams gebruik van het oponthoud door hun wagens naar binnen te roepen voor de pitsstop. Maar liefst 14 auto’s kwamen bijna tegelijk naar binnen.

Dat had een grote drukte in de pitsstraat tot gevolg en er moesten rijders wachten tot hun teamgenoot klaar was met de service.

Rubens Barrichello in de Ferrari won de race na een boeiend gevecht met Kimi Raikkonen. De beslissing viel in ronde 42. De Braziliaan dwong de Finse raceleider in een foutje in de fantastische Bridge sectie (daar waar ooit Jarno Trulli er hard af ging in 2004 ).

De Mclaren rijder kwam naast de baan terecht en verloor kostbare tijd. Barrichello liep daarna eenvoudig uit om de race te winnen. Raikkonen had problemen met de handeling van zijn auto en kwam in de slotfase van de race nogmaals naast de baan terecht.

Hiervan profiteerde Juan Pablo Montoya, Raikkonen werd derde. Het raceverloop haalde niet veel meer als een paar regels in de krant van maandag 21 juli. Het was de priester die de headlines had.

gp tickets

Verschrikkelijke Afloop

Het had verschrikkelijk anders kunnen aflopen. Dat bleek tijdens de grand prix van Zuid Afrika, vele jaren terug in 1977. Het zijn beelden die niemand graag meer ziet. De marshall die op het circuit van Kyalami overstak met een brandblusser om assistentie te verlenen aan een brandende wagen ( de Shadow van Renzo Zorzi ) aan de overkant van de baan.

De marshall werd geraakt door Tom Pryce in de andere Shadow. Hij reed achter de March van Hans-Joachim Stuck die hem het zicht ontnam. Stuck kon net aan ontwijken, de onfortuinlijke Tom Pryce niet.

De marshall werd als een lappen pop de lucht ingeslingerd en was op slag dood, evenals Pryce. De brandblusser sloeg tegen het hoofd van de coureur. De Shadow met de levensloze Pryce schoof door tot in de eerste bocht om daar pas tot stilstand te komen.

Beelden die we niet graag terug zien maar wel duidelijk maken hoe gevaarlijk deze actie was.

Hockenheim, Seizoen 2000

Het opvallende in het priester verhaal is dat deze man niet de eerste “toeschouwer” was die deze actie uithaalde.
Rond het jaar 2000 was er een Mercedes werknemer die het niet eens was met de gang van zaken bij zijn werkgever.

Hij liet dat blijken met eenzelfde soort actie als de Ierse priester.
Ook hij kreeg het voor elkaar om op de baan te kunnen komen tijdens de race (Hockenheim 2000) voor een heerlijke zondagswandeling.

Hij stak tijdens de vijfentwintigste ronde zelfs over om de marshalls te ontwijken in zijn wandeling richting de tweede bocht op de snelle (nog oude) Hockenheimring.

Uiteindelijk kreeg hij wat hij wilde. Door de ontstane safety car situatie kon (wederom maar dat is toeval) Rubens Barrichello een gat van een half minuut dicht rijden naar de leidende Mclarens van Mika Hakkinen en David Coulhard.

Een tactische (banden) blunder van Mclaren(-Mercedes) zorgde ervoor dat Barrichello vanaf een achttiende startplaats kon winnen. Voorspelde regen bleef uit en de kleine Braziliaan stond op de juiste (slick) sloffen.

Na aanleiding van het ongewenste circuit bezoek van de priester, zijn de maatregelen zichtbaar verscherpt in Silverstone. De inzet van de spectator marshalls is verveelvoudigd. Vanaf 2004 zitten voor elke toegangspoort naar de baan, meerdere “speccies” om het publiek in de gaten te houden.

Een incident als in 2003 is duidelijk niet gewenst en mag niet meer gebeuren. Zeker niet in het strak geregisseerde formule 1 circus is dit niet gewenst.

Baanlopers in 2015

Het is in dat kader dan ook zeer verbazingwekkend dat we in 2015 toch maar liefst twee van dit soort incidenten zagen.
In China zien we bij het afvlaggen van de vrije training op vrijdag iemand, tussen de auto’s door, de baan over rennen in de richting van de pitlane.

Het leek erop dat deze persoon zichzelf een pitwalk had beloofd maar niet de juiste ticket had kunnen bemachtigen.
Het bleek een locale coureur te zijn die ooit graag voor Ferrari had willen rijden, het zou bij deze droom blijven.

In Singapore zagen we tijdens de race plots een man langs de baan lopen. Had hij in het donker de verkeerde afslag genomen en dacht hij op een voetpad te lopen?

Hij zorgde voor een safety car fase in ronde 36. Hij kon in alle rust, zonder gestoord te worden zijn wandeling voltooien. Toen kroop hij naar een iets veiliger heenkomen door een gat in het hek.

Ook hij mocht de race in de cel afkijken. Deze safety car situatie had gelukkig geen invloed op het verloop van de race. Sebastiaan Vettel won in de Ferrari in een race waarin de dominante Mercedessen opvallend genoeg niet uit de verf kwamen.

De organisatie van de race in Singapore heeft strenge maatregelen afgekondigd om herhaling te voorkomen.

Reactie van Coureurs

De reactie van de coureurs bij het zien van een losgeslagen persoon op de baan is veelzeggend. Ze schrikken zich rot en kunnen met deze snelheden vaak niet meer reageren op onverwachtse onberekenbare personen.

De baan is tijdens de race voorbehouden aan de coureurs en in noodgevallen aan de marshalls (als anonieme helden).

Al is dat laatste ook soms een niet zo’n lekkere combinatie getuige de reactie van dezelfde Sebastiaan Vettel in Rusland in 2015. Een fanatieke marshall besloot een onderdeel van de baan te halen (een stuk vleugel van de Torro Rosso van Carlos sainz) maar had niet in de gaten dat Vettel al zo dichtbij was. Gelukkig liep het goed af.

Natuurlijk willen we allemaal zo dichtbij mogelijk staan om niets van het mooie autosportspektakel te hoeven missen maar de waarschuwing staat niet voor niets op de tickets. Autosport is gevaarlijk.
Voor priesters geldt het zelfde als voor de schoenmakers: blijf bij je leest.

gp tickets

Comment Section

0 reacties op “Man On Track

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: