Live een race bijwonen ? Gp tickets zijn hier verkrijgbaar
Toegang

Page content

article content

Max Verstappen: als een Toro Rosso naar Red Bull

Spa-Francorchamps, het weekend van 24 augustus 2014: het zijn niet alleen de om de wereldtitel strijdende Mercedessen die de headlines halen dat weekend, ook een 16 jarige Nederlandse jongeman heeft alle spotlights op zich gericht staan.

Max Verstappen wordt gepresenteerd als de nieuwe coureur bij Torro Rosso voor 2015. Donderdag voor de race op Spa wordt hij voorgesteld aan de pers. Er is zeer veel aandacht voor deze presentatie. Hij lijkt niet onder de indruk van de mediagekte:” Die complimenten zijn natuurlijk mooi, maar ik moet het allemaal nog wel waar zien te maken.”

De officiële bevestiging dat hij het heeft waargemaakt gebeurd zelfs tijdens het seizoen 2016. Na 1 volledig seizoen en 4 races wordt aangekondigd dat Max Verstappen per direct promotie maakt naar het sterkere (hoofd) Red-Bull team. Max heeft de formule 1 wereld volledig overtuigd. Kenners roemen hem en zien hem als een toekomstig wereldkampioen.

Waar er bij zijn debuut wat twijfel was, gezien zijn jonge leeftijd en geringe race ervaring, is deze twijfel na slechts een aantal races al in 2015 volledig van tafel geveegd. De formule 1 wereld is zeer enthousiast over zijn kwaliteiten. Grote teams vechten om Verstappen te contracteren. In Nederland ontstaat er een Max-mania. Hieronder het verhaal van Max, wat ook door kan gaan als een stoer jongensboek.

Carrière voor de formule 1

Max Verstappen wordt op 30 september 1997 geboren in Hasselt, België. Zijn vader is formule 1 coureur Jos Verstappen, zijn moeder is Sophie Kumpen (een zeer goede kartcoureur). Het racen is Max met de paplepel ingegoten. Max is pas 7 jaar als hij zijn eerste kartrace rijdt. In 2013 wordt Max wereldkampioen karting KZ, de hoogste karttitel met handgeschakelde karts.

Max maakt in 2013 zijn overstap naar de autosport, door middel van een aantal testdagen in een formule Renault 2.0. Later in het jaar test Max ook nog een Formule 3 ATS auto in een collectieve formule 3 test. Opvallend detail: Max reed, ondanks zijn onervarenheid, de snelste tijd.

Max maakt zijn officiële autosport debuut begin 2014 in de Florida Winter Series. Dit is een 4 ronden tellend kampioenschap voor identieke formule Abarth auto’s, ondersteund door de Ferrari Driver Academy. Per ronde worden er 3 races gereden. Max kan zich van het begin af aan, goed meten met het veld waarin er veel ervaren formule 3 rijders meerijden. Tijdens deze winterserie weet Max zelfs 2 races te winnen.

Onderstaande video: Max Verstappen, onboard pole lap Florida winter series.

Begin maart volgt de aankondiging dat Max het seizoen 2014 in het FIA European Championship gaat rijden voor het Nederlandse Van Amersfoort Racing team. Ook dit gaat voortvarend. Max gooit direct hoge ogen. Hij vecht mee voor het kampioenschap en scoort hattricks (alle 3 de races gewonnen in 1 weekend) op het circuit van Norisring en Spa-Francorchamps. Verder wint Max de Zandvoort Masters of formula 3.
Deze prestatie trekt de aandacht van de formule 1 teambazen en wordt hij in augustus gepresenteerd als Red Bull Junior formule 1 coureur.

Hoogtepunten van Max Verstappen in de F3

 

Gewaagde stap van Red Bull

Red Bull staat dan wel bekend om zijn gedurfde acties, maar vele “formule 1 kenners” fronsen hun wenkbrauwen bij dit ambitieuze Red Bull plan. Een jongen van 17 jaar met zo weinig formule 1 ervaring in een van de racestoeltjes? Gaat dat goed? Is dat verstandig? Red Bull talentenscout Helmut Marco en Torro Rosso baas Franz Tost zijn overtuigd van wel.

Natuurlijk betreft het “slechts”een stoeltje in het junior team Torro Rosso, maar als het geen succes wordt, is Red Bull (Torro Rosso) genadeloos en wordt Max Verstappen zonder pardon aan de kant geschoven. Dat hebben in het verleden veel coureurs moeten ervaren. Kan een jongen in deze ontwikkeling van zijn leven dat aan?
De FIA twijfelt duidelijk en kondigt regels aan voor debuterende coureurs, regels die ingaan 2015. De minimum leeftijd gaat naar 18 jaar, en er moet meerdere jaren ervaring in aansprekende autosport klassen zijn opgedaan om te mogen debuteren. Overigens mocht het debuut van Max Verstappen wel een succes worden, dan wordt de huidige generatie formule 1 coureurs toch wel voor schut gezet…..

De formule 1 voorbereiding van Max in de Torro Rosso begint direct na de aankondiging van de Nederlander als formule 1 coureur. Media training, fysieke training en track days met auto’s uit andere klassen zijn de voorbereiding op zijn eerste meters tijdens een officieel raceweekend.
Op Suzuka, tijdens de grand prix van Japan, mag Max de eerste vrije training rijden in de Torro Rosso. Het gaat zeer goed.

Max rijdt 22 ronden en eindigt met een twaalfde plaats niet ver achter zijn teamgenoot Daniil Kvyat.
Max rijdt ook de eerste vrije trainingen in Amerika (10e) en Brazilië (6e) in 2014.

Max Verstappen zijn eerste vrije training tijdens de gp van Japan.

Het debuut

Max Verstappen maakt in Australië zijn formule 1 debuut met 17 jaar, 5 maanden en 13 dagen oud als Torro Rosso coureur. Zijn teamgenoot is de Spaanse debutant Carlos Sainz. Daniil Kvyat maakt promotie naar Red Bull om daar Sebastiaan Vettel te vervangen die naar Ferrari gaat. Kvyat wordt de teamgenoot van drievoudig GP winnaar Daniel Ricciardo.

Zelden kreeg een debutant zoveel aandacht als Max. Hij oogt ontspannen. Hij trekt direct de aandacht met een zesde plaats tijdens de eerste vrije training. Tijdens de kwalificatie is Max iets te gretig. Een flink overstuurmoment zorgt dat hij Q3 net niet haalt. Max komt uit op een mooie twaalfde plaats. Tijdens zijn debuutrace doet Max het erg goed. Een kapotte bougie weerhoudt hem van een puntenpositie bij de finish. Hij moet helaas uitvallen bij zijn debuutrace.

Eerste punten!

De eerste punten komen wel bij Max Verstappen zijn tweede race in Maleisië. Max oogt zeer fit tijdens de lastige omstandigheden daar en is erg snel. Hij kwalificeert zich als zesde. Hiermee evenaart hij de beste kwalificatiepositie van zijn vader Jos, die niet van zijn zijde wijkt en als vader / coach voor zijn zoon fungeert. Tijdens het begin van de race is Max wat voorzichtig en verliest wat plaatsen. Deze worden verderop in de race teruggewonnen en Max eindigt als zevende, goed voor zijn eerste 6 punten!
Tijdens de volgende grand prix, in China, heeft Max Verstappen een andere tactiek. Was hij tijdens de eerste races wat behoudend en voorzichtig, nu vindt Max het tijd om aan te vallen en inhaal pogingen te wagen. Dat lukt absoluut. Hij krijgt het publiek op de banken met weergaloze inhaalacties op onder meer de Saubers van Ericsson en Nasr. Een dertiende startplaats lijkt omgezet te worden naar een achtste finishplaats totdat 4 ronden voor het einde de Renault motor het begeeft.

Max Verstappen heeft zijn stempel op de formule 1 wereld gedrukt. Sky Sports commentator Martin Brundle vergelijkt Max met Schumacher en Senna. “Hij heeft dezelfde kenmerken”, aldus Brundle.

In Bahrein rijdt Max Verstappen zijn eerste race onder kunstlicht. Helaas wordt het de derde uitvalbeurt in vier races. Een elektronisch probleem zorgt ervoor dat Max zijn race in de 35e ronde moet beëindigen.
Tijdens de eerste Europese Grand prix in Spanje komt Max wel aan de finish. Toch is hij niet tevreden. Overmatige bandenslijtage, gebrek aan tractie en een kortstondig verlies van motorvermogen zijn de oorzaken dat hij eindigt op de “net niets” positie, elfde.

Eerste Crash

max verstappen crasht met romain grosjean in monaco

Foto: autosport.com

 

Ook in Monaco is er veel aandacht voor Max Verstappen. Max laat zien dat je wel kunt inhalen in Monaco. Hij rijdt buiten de punten als hij in het spoor van Vettel, heel slim voorbij Sainz en Bottas glipt. Met deze acties ligt hij elfde als hij achter de Lotus van Grosjean komt te liggen. Max is sneller en probeert aan het einde van het rechte stuk naast Grosjean te komen.

De Lotus coureur heeft een verdedigende lijn en op het moment dat Max aan de binnenkant wil komen dreigen, raakt zijn linker voorwiel, het rechter achterwiel van Grosjean.
Het gevolg is dat beide auto’s hard tegen de kunststof waterbakken klappen. Race over en best wat spierpijn en blauwe plekken achteraf.

Het incident van Monaco heeft tot gevolg dat Max Verstappen een 5 plaatsen grid penalty krijgt voor de volgende race in Canada. Verder moet Max nog 10 plaatsen inleveren vanwege een motorwissel. Het gevolg is een weinig inspirerende race voor Max, die hij finisht op een vijftiende plaats.

Weer punten

Opluchting in Oostenrijk op de Red Bull ring. Max Verstappen finisht als enige van de (junior) Red Bull coureurs in de punten. Een achtste plaats is zijn deel. Zijn tweede puntenfinish in dit seizoen.

De race op Silverstone was erg kort. Max Verstappen is snel (3e, 7e en 5e in de vrije trainingen), de auto is snel maar een technisch probleem verpest zijn kwalificatie. Slechts de dertiende startplaats. In zijn ijver om dit goed te maken, spint hij van de baan in de vierde ronde.

Beste resultaat van het seizoen!

Het formule 1 circus trekt naar Hongarije. Aan die plaats heeft de familie Verstappen goede herinneringen. Vader Jos pakte zijn beste resultaat met een derde plaats in zijn Benetton in 1994 op de Hungaroring. Dik 20 jaar later scoort ook Max daar zijn beste resultaat van het seizoen. De vierde plaats is zijn deel, en hij kan 12 punten bij zijn totaal bijschrijven.
Motorvermogen speelt op dit circuit niet zo’n grote rol en hier plukt Max de vruchten van.
Max heeft een goede strategie en heeft wat geluk met een safety-car fase. Een drive-trough penalty wegens te hard rijden tijdens die neutralisatie kan hij uitvoeren zonder plaatsverlies.

Thuis feest

Met opgeheven hoofd reist Max Verstappen af naar Spa-Francorchamps. Een jaar geleden werd hij hier geïntroduceerd, nu al gezien als belofte voor de toekomst. De teleurstelling was groot toen duidelijk werd dat Max een motorwissel moest laten uitvoeren. De Renault motor blijkt het probleemfactor te zijn. Zowel in betrouwbaarheid als snelheid komt deze motor te kort, dit tot frustratie van het Torro Rosso team.

De tien plaatsen gridstraf kwam slecht uit voor zijn “thuis grand prix”. Maar de Nederlandse fans kregen absoluut waar voor hun geld. Max had weer een aantal weergaloze inhaalacties in petto. Merhi, Button, Alonso, Raikonnen, Ericsson, Bottas en Nasr zien allemaal eerst de Torro Rosso nummer 33 in hun spiegels, maar niet lang daarna voor zich.

Vooral de inhaalactie op Nasr oogt ontzag. Buitenom inhalen in de snelle linker van Blanchimont, dat doen weinig coureurs hem na. Met de achtste plaats scoort Max weer verdiende punten.

verstappen-nasr overtake of the year

Bron: autoblog.nl

Gebrek aan topsnelheid van de Renault motor, achterin de Torro Rosso, degradeert de race op het snelle Monza tot een kansloze missie. Wederom wordt een motor gewisseld maar deze moet vlak voor de kwalificatie weer worden teruggewisseld wegens een olielek. Het wordt een race tegen de tijd. De teamleiding wil de auto minimaal een ronde op de baan hebben voor een korte test.

In een poging om tijd te winnen draaien de monteurs slechts de helft van de bouten van het bodywork vast en wordt Verstappen de baan op gestuurd. Dat bleek niet een beste keus te zijn, op de baan schiet het bodywork los. Hierdoor krijgt Max ,naast een gridstraf, ook nog een drive-trough tijdens de race. Daarin is een twaalfde plek is zijn deel. Zonder de door-rij-straf was hij overigens nog heel dicht bij de punten gekomen.

Max negeert Teamorders

In Singapore horen we duidelijke taal van Max Verstappen. Met nog een paar ronden te gaan krijgt Max de teamorder te horen met het verzoek om teamgenoot Sainz voorbij te laten. Dat weigert hij en kondigt dit aan met een duidelijke :”NO!!!!” over de radio. De race leek al over te zijn voordat deze was begonnen voor Max.

Hij kwam niet van zijn plaats bij de start en begon zijn race met grote achterstand op het veld. Profiterend van de safety car fases wist Max weer naar voren te vechten. Ook in deze race zag Max weer mogelijkheden voor inhaalacties die andere coureurs vaak niet zien. Zo komt Max voor Sainz te liggen.

Het team dacht dat Sainz een betere kans zou hebben om verder naar voren op te rukken maar Max dacht daar anders over. Max finishte de race als achtste, 1 plaats voor Sainz. Torro Rosso maakt na afloop excuses aan Max, de teamorder was niet juist.
De onderlinge strijd tussen de debuterende teamgenoten bij Torro Rosso wordt feller. Sainz is de coureur met meer autosportervaring maar voelt zich in de schaduw gezet door zijn minder ervaren teamgenoot.

Dat laatste gebeurt ook in Japan. Op Suzuka haalt Max Verstappen, zijn Torro Rosso teamgenoot Carlos Sainz op de baan in. Max wordt negende na een race waarin hij wederom een paar mooie inhaalacties laat zien. Sainz volgt op een tiende plaats.

Wederom een race vanaf de achterste regionen in Rusland. Max Verstappen is betrokken bij een incident vlak na de start met Ericsson en Hulkenberg. De gevolgen: een lekke band, een gat in de bodemplaat, een beschadigde achtervleugel en een scheve wielophanging. Toch kon Max doorrijden. Bij de finish bleek er een beloning te zijn voor de inzet in vorm van 1 punt voor de tiende plaats.

Evenaring van het beste resultaat

Het weekend in Amerika is chaotisch vanwege slechte weersomstandigheden. Op Zondag is zowel de kwalificatie als de race. Max Verstappen kwalificeert zich als achtste. Een foutloze race en een goed getimde pitstop brengt hem naar een vierde plaats in een race, waarin Lewis Hamilton in de Mercedes wereldkampioen wordt. Deze vierde plaats brengt Max nog meer voldoening als de vierde plaats in Hongarije. “Daar was geluk een grote factor, hier niet. Hier waren we top.”

In Mexico een primeur voor Max Verstappen. Hij komt, met de snelste eerste trainingstijd, voor het eerst aan de top van een uitslagenlijst in de formule 1. De tweede vrije training is minder goed, al na 5 minuten is Max van de baan gegleden. De race gaat niet slecht. Gestart vanaf een achtste plek finisht Max op een negende plaats, en scoort wederom punten.

De een na laatste race van het lange seizoen 2015 is in Brazilië. Hier maakt Red Bull bekend dat Max Verstappen bij Torro Rosso blijft racen volgend seizoen. Het is een logische keuze. Beide rijders van Red Bull bleken in 2015 geen hoogvliegers, maar gefaald hebben ze ook niet. Carlos Sainz is ook in 2016 de teamgenoot van Max. Op het motorvlak wordt een overstap gemaakt van Renault naar Ferrari.

Tijdens de race rijdt Max weer een zwaar bevochten race. Hier onderstreept hij zijn talent met in het oog springende inhaalacties. Hij gaat buitenom voorbij aan Perez in de Senna S. Dit herhaalt hij later bij Nasr. Voor de afwisseling wordt Maldonado binnendoor in dezelfde bocht ingehaald. De beloning is wederom een negende plaats aan de finish.

De seizoensafsluiter is in Abu Dhabi. Op het circuit van Yas Marina scoort Max Verstappen geen punten tijdens de afsluiting van een zeer sterk seizoen. Max eindigt met 49 punten op een twaalfde plaats in het wereldkampioenschap. Teamgenoot Sainz eindigt als 15e met 18 punten. Max krijgt diverse prijzen als talent van het jaar.

Seizoen 2016, Max gaat door waar hij gebleven is

Het seizoen 2016 start wederom in Australië. Max Verstappen heeft een zeer matige race. Een ongelukkige pitstopstrategie (Hij komt uit zichzelf binnen) zorgt dat hij zich weer door het veld moet knokken. Hij toont zijn onvrede over de boortradio maar in dit geval onterecht. Een schamel punt voor de tiende plaats is slechts zijn deel. De relatie tussen de twee Torro Rosso teamgenoten wordt er niet beter op. Max claimt opgehouden te zijn door Sainz. Sainz ontkent dit.

Veel beter gaat het in Bahrein. Max Verstappen rijdt in een strakke race naar de zesde plaats. Teambaas Franz Tost feliciteert Max onder het oog van de Nederlandse pers. Max is tevreden over de auto temeer ook omdat Bahrein een circuit is die de Torro Rosso niet zou liggen.

Franz Tost is ook een tevreden man na de volgende grand prix, de grand prix van China.
De Torro Rosso’s worden achtste en negende na wederom een inhaal race. Beide Torro Rosso’s werden gehinderd door Nico Hulkenberg die extreem langzaam de pits in reed. Sainz zat daar achter en kon hem niet voorbij, Max moest daardoor wachten op het moment dat Sainz klaar was met zijn vertraagde stop. Ondanks dat weet Max wederom voor Sainz te eindigen.

In Rusland zit het Max Verstappen niet mee. De eerste DNF (did not finish) dit seizoen is een feit. De motor houdt er na 40 ronden mee op. Max ligt dan op de zesde plaats en heeft goed uitzicht op punten. Zo lijkt de grand prix van Rusland de grootste teleurstelling te worden tot nu toe. Achteraf ziet hij het willicht iets anders.

Vooraan is het Danill Kvyat die voor opschudding zorgt bij de start van de race. Hij ramt bij het ingaan van de eerste bocht Sebastiaan Vettel achterin om enkele meters later weer Sebastiaan Vettel  te raken en deze uit de race te rammen. Kvyat is berouwvol maar heeft veel woede op zijn hals gehaald. Teambaas Christiaan Horner kon niets anders als zijn excuus aanbieden aan zijn oud coureur.

Promotie voor Max!!

Die laatste actie van Kvyat was wel de reden om hem per direct te vervangen bij Red Bull.
De volgende race in Spanje zal Max Verstappen in de Red Bull plaatsnemen en Kvyat moet het doen met een stoeltje bij Torro Rosso.

De Red Bull lezing is dat Kvyat onder druk stond om te presteren ten opzichte van Ricciardo. Kvyat stond al even onder druk maar wist toch wat podium finishes te scoren (de laatste zelfs in China). Natuurlijk is dit een logische stap om Max Verstappen voor een langere tijd vast te leggen bij dit topteam. Het is geen geheim dat Max onder grote belangstelling stond van de grote topteams als Mercedes en Ferrari. Voor Max is dit een mooie stap in zijn carrière.

Op 4 & 5 Juni wordt er op Circuit Park Zandvoort de race dagen driven by Max Verstappen georganiseerd. Dan zal wederom bevestigd worden groot de Max-mania is. Zeker nu hij Red Bull coureur is! Er worden 100 000 duizend mensen verwacht. Dit zegt een hoop over de populariteit van Max in Nederland. Dit gaat grote hoogtes bereiken, zeker als coureur bij Red Bull kunnen we mooie dingen verwachten van Max!!!

Nog enkele leuke video’s van Max verstappen zijn seizoen 2015 en zijn eigen top 5 inhaalacties.

P.s. Delen of reacties worden zeer op prijs gesteld. 

Comment Section

2 reacties op “Max Verstappen: als een Toro Rosso naar Red Bull


Door Cor van de Kreeke op 7 mei 2016

Leuk geschreven, er staat een klein foutje in Kvyat reed niet achterop Riciardo en toen tegen Vettel maar twee keer achterop Vettel die daar door in contact kwam met Riciardo


Door Stefan-Noordman op 7 mei 2016

Het is aangepast. bedankt voor de tip en je compliment.

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: