Live een race bijwonen ? Gp tickets zijn hier verkrijgbaar
Toegang

Page content

article content

De Race met de Verkeerde Winnaar

gp tickets

Een uitvaller ging met een overwinningsbeker naar huis!

Er zijn races waar nog lang over nagesproken (en geschreven) wordt. Races met enerverende duels, crashes, onverwachte winnaars en races die een hele andere wending krijgen door gebeurtenissen die niet vaak voorkomen.

Als je de geschiedenis van de formule 1 terugkijkt, kom je bijna elk seizoen wel een of meer van dat soort races tegen.
Op deze site ga je veel van dit soort race- en seizoen verslagen tegenkomen. Leuk om de herinneringen eens op te frissen.

Weet je nog van die coureur die uitviel maar wel met een overwinningsbeker naar huis ging? Dit lijkt op een goede mop, maar het is echt gebeurt.

De jaren 2000 tot en met 2004 waren Ferrari-jaren. Na jaren titelloos te hebben rondgereden,
wat als Ferrari onwaardig werd beoordeeld, was Michael Schumacher de verlosser.

Samen met Jean Todt en Ross Brawn, vormde hij een drie-eenheid bij Ferrari dat onverslaanbaar bleek. Hoewel het anders leek, moest Schumacher en de zijnen wel degelijk knokken voor dit historische succes.

San Marino 2002

Neem het jaar 2002. Schumacher moest knokken tot en met de laatste race om zijn titel veilig te stellen. De eerste races leek het er helemaal niet op dat de titel naar de Duitser zou gaan.

De eerste overwinning kwam pas in San Marino, de vierde race van het seizoen. Dit was een race die niet de geschiedenisboeken in zou gaan als de meest opwindende race van 2002.

Toch gebeurde hier een historisch feit. Hoofdrol speler hierin was Giancarlo Fisichella, die 5 ronden voor het einde na een kansloze race uitviel met motorproblemen.

Giancarlo Fisichella

Giancarlo Fisichella was een rijder waarvan we veel zien komen en gaan in de formule 1. Een Italiaan, geboren in Rome, houdt van spaghetti, actief in de formule 1 vanaf 1996 tot en met 2009 om daarna verder te gaan in GT races.

Hij heeft gereden voor Minardi, Jordan, Benetton, Sauber, Renault, Force India en Ferrari. Zijn palmares: 4 pole positions, 275 WK punten, 3 keer gewonnen, 2 keer op het hoogste treetje van het podium.

Brazilië 2002

De oplettende lezer zal zijn wenkbrauwen fronsen bij het lezen van de laatste zin. Het lijkt op een fout van de schrijver, dat is het niet. Hier zit een verhaal aan vast.

Voor dat verhaal gaan we naar Brazilië waar op het autodromo Jose Carlos Pace (interlagos) de derde race van het seizoen 2002 werd verreden. Het is een mijlpaal voor de formule 1, deze race is de 700ste formule 1 race in de geschiedenis.

Deze Braziliaanse grand prix zou de historie ingaan als een van de meest chaotische races ooit.

Samba in de Regen

De sfeer zit er bij de Brazilianen er al voor de race goed in. Rubens Barrichello zet zijn Ferrari op pole positie. Dit tot grote vreugde van zijn thuispubliek. Het gevolg was dat het circuit op zondag volledig uitverkocht was, ondanks de forse regenbuien die over het circuit trokken.

Die forse regenbuien zorgden voor een probleem. Het regende pijpenstelen vlak voor de start. Er moest worden afgewogen of het wel veilig was om te starten. Na een uitstel van 10 minuten werd er besloten om te starten achter de safety-car.

Formule 1 Kerkhof

Pas na 8 ronden werd het veld losgelaten maar het duurde niet lang voordat de safety car wederom gewenst was. Het wiel van de Jordan-Ford van Ralph Firman breekt af en hij neemt Olivier Panis (Toyota) mee in zijn val.

De safety car moet nadat deze brokken zijn opgeruimd, nog twee keer in actie komen.
Het grootste probleem lijkt bocht 3 te zijn. Dit is de bocht naar links bij het uitkomen van de Senna S.

Door al het regen loopt hier een stroompje water dat beter met het woord “rivier”gedefinieerd kan worden. Hier verkijken zich veel rijders op. De uitloopstrook in die zone wordt een waar formule 1 kerkhof.

Onder hen ook Michael Schumacher (Ferrari). Hij spint van de baan en klapt bijna op de daar al “verkeerd geparkeerde” Jaguar van Antonio Pizzonia. Dezelfde Pizzonia had daarvoor net de gestrande Williams van Juan Pablo Montoya en de bergingskraan geraakt.

Op deze plek zouden gedurende de race ook Justin Wilson (Minardi-Cosworth), Jenson Button (BAR-Honda) en Nederlander Jos Verstappen (de andere Minardi-Cosworth) hun race beëindigen.

Verstappen reed op dat moment op een zevende plaats in de race en sprak na afloop van een grote gemiste kans.

Het Gevecht Vooraan

Tussen de safety car fases vooraan is er een gevecht tussen Rubens Barrichello en de Mclaren-Mercedessen van David Coulthard en Kimi Raikkonen. Vooral de Braziliaanse Ferrari rijder brengt het publiek op de banken met fraaie inhaalacties.

Na de laatste safety car fase lijkt Barrichello de race naar zich toe te trekken. Totdat hij in de 47e ronde zijn Ferrari uit laat rollen. De officiële verklaring is dat de Ferrari geen benzinedruk meer heeft, de waarheid is dat de benzine op was.

Coulthard neemt de leiding over maar gaat vrij vroeg naar binnen voor nieuwe banden en extra brandstof. Achteraf kost het hem de zege.

Raikkonen neemt hierdoor de leiding in de 53e ronde, maar door een rijdersfout wordt hij in de 54e ronde gepasseerd door Fisichella in de Jordan-Ford.

Fisichella had een afwijkende racestrategie. Hij koos ervoor om vroeg te stoppen, de auto af te vullen met benzine en vanaf de allerlaatste plaats zijn geluk te beproeven. (Achteraf zou Fisichella verklaren dat hij de race niet had kunnen uitrijden zonder nogmaals te stoppen).

Weer een Crash

Dan is er weer een zware klapper. Het is Mark Webber die in de bocht bij het opkomen van het rechte stuk tegen de muur klapt. Een poging om van de lijn af te wijken om zijn regenbanden te koelen loopt voor de Jaguar coureur fout af.

De overige coureurs worden gewaarschuwd door gele vlaggen en sturen om alle brokken heen, behalve Fernando Alonso. Ondanks een eerdere straf tijdens deze race wegens inhalen onder geel blijkt deze Spaanse Renault coureur hardleers.

Gele vlaggen worden door Alonso genegeerd en hij vliegt met volle snelheid over een afgebroken wiel van Webbers Jaguar heen en schiet hard tegen de vangrail.

Code Rood

Voor de wedstrijdleiding was dit de aanleiding om de race te staken. Fisichella was op het moment dat de rode vlaggen eruit kwamen al 12 seconden bezig met zijn 56e ronde.

Volgens het reglement moet de uitslag van de laatst volledig afgelegde ronde moeten worden opgenomen als einduitslag. Dat zou in dit geval dan de 54e ronde zijn.

Niet geholpen door alle consternatie, een crash afwikkeling en de Jordan van Fisichella die in parc-ferme behoorlijk vlam vatte, werd een historische vergissing gemaakt.

De uitslag van ronde 53 werd genomen als uitslag en zo werd Kimi Raikkonen als winnaar uitgeroepen. Fisichella moest genoegen nemen met een tweede plaats en Fernando Alonso werd als derde geklasseerd maar ontbrak op het podium voor medische controle.

Huldiging op vrijdag

Kimi Raikkonen kon slechts vier dagen genieten van zijn overwinning. Tijdens een hoorzitting verklaard de FIA dat er “overtuigend bewijs” is dat Fisichella in zijn 56e ronde zat toen de race werd stilgelegd.

Zo komen we terug bij de grand prix van San Marino 2002. Tijdens een in elkaar geknutselde ceremonie, op vrijdag voor de race, werd op het rechte stuk de beker overgedragen van Kimi Raikkonen naar Giancarlo Fisichella.

Het is zijn eerste overwinning. Tevens werd de constructeurbokaal overgedragen van Ron Dennis (Mclaren) naar Eddie Jordan. Voor Jordan was deze overwinning een extra heugelijk feit van de 200ste grand prix die gereden werd door het Jordan team.

Helaas zou dit de laatste overwinning zijn voor het team van Jordan.

Tot slot nog een opvallend gegeven: Als de race-uitslag zou zijn gebleven zoals in eerste instantie was afgekondigd, dan zou Raikkonen, het wereldkampioenschap 2002, op het gelijke puntenaantal gefinisht zijn als Schumacher.

Het wereldkampioenschap zou ook dan, alsnog naar Schumacher gegaan zijn op basis van zijn overwinningen totaal.

gp tickets

Comment Section

0 reacties op “De Race met de Verkeerde Winnaar

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: