Live een race bijwonen ? Gp tickets zijn hier verkrijgbaar
Toegang

Page content

article content

Red Bull Wordt Orange Bull

Max zijn Eerste Overwinning!!

Het is zondag 15 mei 2016, even na 16:00. Nederland gaat collectief uit zijn dak. Groot gejuich klinkt. In een klap is er een oranje gevoel in het land. Nee, het is geen koningsdag, Nee, het is niet het Nederlands voetbalelftal dat succes heeft, Nee, het er worden geen successen gevierd in het darten.
Het is de 18 jarige Max Verstappen die voor Nederland de eerste grand prix overwinning behaald in Barcelona en hiermee historie schrijft!!

Niet te Geloven of Eigenlijk wel Verwacht?!

Op internet verschijnen snel de artikelen: “Niet te geloven, Verstappen wint in Spanje.”
“wat niemand voor mogelijk heeft gehouden, heeft Max gedaan.”

We zijn met z’n allen verbaasd, maar zijn we dat eigenlijk wel?
Toch stiekem wisten we het met z’n allen?! Als Max Verstappen de kans krijgt, dan staat hij er. Dat hij zo snel de kans zou krijgen, dat hadden we niet verwacht.

Ook bij Red Bull Racing wisten ze het wel, als ze Max Verstappen een goede auto zouden geven, dan komt het wel goed. Max heeft zich in zijn formule 1 races absoluut laten zien als een talent zoals je weinig ziet. Zo’n talent die eens in de paar jaar opstaat, met het kaliber van Ayrton Senna en Michael Schumacher.

Bij Red Bull werd de angst met de race groter dat de grote teams met het talent Verstappen ervan door zouden gaan en komt op tijd in actie.
Bij het team van Torro Rosso, het team van Verstappen, rommelt het.

De onderlinge relaties tussen de teamleden lopen stroef, de auto is goed maar met een Ferrari motor van vorig jaar is er weinig ontwikkelruimte, dus er wordt gevreesd voor de resultaten wat later in het seizoen.

Bij het hoofdteam is er wat twijfel over de wisselvallige prestaties van Daniil Kvyat. De prestaties van Kvyat zijn niet goed genoeg om teamgenoot Daniel Ricciardo te pushen om tot het uiterste te gaan. Een ongelukkig optreden van de Rus in zijn thuisrace, geeft een mogelijkheid dat Red Bull niet onbenut laat: vrij snel na de race wordt een rijderswissel bekend gemaakt.

Max Verstappen neemt direct de plek in van Kvyat in het hoofdteam van Red Bull. Kvyat gaat “terug” naar Torro Rosso. Max zal debuteren in de hoofdmacht.
Lees meer hierover op de site in het artikel: “Max Verstappen als een Torro Rosso naar Red Bull”.

Niet onder de Indruk

Barcelona, op het circuit de Catalunya, is het decor van de eerste race van Max Verstappen in de Red Bull Racing auto. Er is vanzelfsprekend veel aandacht voor Max. Veel pers, veel interviews en de FIA nodigt hem uit om samen met Kvyat en Sainz uit op de verplichte persconferentie.

Max laat het allemaal kalm over zich heen komen. Hij is er zeer relaxed onder. Hij geeft aan dat zijn debuut meer druk gaf. “ Alleen even oppassen dat ik bij de goede box stop voor mijn pitstop, maar voor mij is er niets spannends aan”.

Eerste kennismaking

De eerste kennismaking met de Red Bull-Tag Heuer RB12 verloopt prima. Met een nieuwe helm livery en een klein beetje ervaring in de simulator rijdt Max Verstappen een solide eerste vrije training (een uitstapje na het verremmen in de eerste bocht vergeten we voor het gemak even) die hij als zesde afsluit, niet ver van zijn nieuwe teamgenoot Daniel Ricciardo.

Ook de tweede vrije training is prima. Max doet 31 ronden, long run, ervaring op in deze sessie (totaal 60 ronden op vrijdag) en rijdt de achtste tijd. Max geeft aan zich thuis te voelen in de Red Bull, Zijn eerste gevoel is “goed en positief.” Max vergelijkt de kennismaking met de auto alsof het een wintertest betreft, “de auto uitproberen, ervaring opdoen en verder ontwikkelen”.

De derde vrije training gaat Max door waar hij gebleven is, rijdt 10 ronden in kwalificatiesimulatie die goed zijn voor een vierde tijd, een resultaat waarbij hij voor het eerst boven zijn teamgenoot Ricciardo op de tijdmonitoren staat.

Historisch Hoogtepunt in de Kwalificatie

In de vrije trainingen liet Max Verstappen al zien dat hij weinig tijd nodig heeft om te wennen aan zijn nieuwe speelgoed. De verwachting was daarna ook wel dat hij Q3 zou bereiken en dat lukte. In Q1 rijdt Max met 1 run de derde tijd achter de Mercedessen. In Q2 werd dit kunstje (voor het oog) moeiteloos herhaald, weer 1 run, weer de derde tijd.

Hieronder een video van q3 het laatste kwalificatie gedeelte.

In Q3 krijgt Max 2 runs en komt hij terecht op een keurige vierde tijd achter de Mercedessen van Lewis Hamilton en Nico Rosberg en zijn teamgenoot Daniel Ricciardo maar voor de Ferrari’s van Kimi Raikkonen en Sebastiaan Vettel. Zijn doelstelling voor de race wordt bepaald: meer punten aan zijn totaal toevoegen.

Met deze vierde tijd wordt meteen een historisch record geëvenaard: de hoogste plaats waarop een Nederlander zich gekwalificeerd heeft in de formule 1. Het record wordt gedeeld met Jan Lammers, hij kwalificeerde zich met de ATS tijdens de GP van USA op Long Beach in 1980 ook op de vierde plaats. Lammers was in die race niet heel succesvol, dat zou voor Max wel anders zijn….

Mercedes Elimineert Zichzelf

De Mercedessen zijn goed weg bij de start en vliegen ervandoor om hun eigen race te rijden. Hierbij gunnen ze elkaar helemaal niets en komen in de eerste ronde met elkaar in aanraking. Het gevolg: einde race voor beiden, de weg vrij voor de anderen.
Het Gevecht Tussen Red Bull en Ferrari

Eerlijk is eerlijk, dit ongeluk kwam Max Verstappen natuurlijk geweldig uit.

De anderen zijn Red Bull en Ferrari (Nadat Sainz ingehaald was). Na het Mercedes incident rijdt Red Bull op kop, Daniel Ricciardo voor Max Verstappen. Max heeft na de start snel buitenom afgerekend met Vettel, die hem na de eerste bocht even gepasseerd was.

Het tactische spel begint in ronde 11, Ricciardo komt naar binnen. Hij wisselt zijn gebruikte softs naar nieuwe mediums. Hierdoor rijdt Max Verstappen voor het eerste van zijn carrière op kop in de formule 1, waarmee hij de jongste koploper ooit wordt in de formule 1.

Die koppositie geeft hij af als hij zelf 2 ronden later naar binnenkomt voor nieuwe mediums, Raikkonen volgt hem in dezelfde ronde, Vettel op zijn beurt weer twee ronden later. Romain Grosjean zit met zijn Haas even middenin het viertal, maar is met oudere banden een “sitting duck” en wordt simpel gepasseerd.

De stand na de eerste stops (16e ronde: 1 Ricciardo, 2 Max op 2,5 seconden, 3 Vettel, 4 Raikkonen).

Twee Verschillende Strategieën Binnen het Team

Na ronde 28 komt Ricciardo opnieuw naar binnen, Vettel volgt 1 ronde later. Beide rijders wisselen naar gebruikte softs. In deze fase komen zowel Verstappen als Raikkonen niet naar binnen. Zowel Red Bull als Ferrari bleken beiden een verschillende strategie te hebben bedacht voor hun twee coureurs waarbij Ricciardo en Vettel op een drie stop strategie zitten in tegenstelling tot hun teamgenoten.

Deze teamgenoten komen in ronde 35 (Verstappen)en 36 (Raikkonen) naar binnen voor nieuwe mediums. Daarmee kunnen ze de 66 rondes uitrijden.

Vettel antwoordt door in ronde 38 voor de derde keer naar binnen te komen, nu voor een nieuwe set mediums. Hij beseft dat zijn strategie niet goed is voor de winst.

Ricciardo komt in ronde 44 pas naar binnen voor nieuwe mediums. Hij komt terug op plek 4 en weet zich snel naar de staart van Vettel te vechten. Een gevecht komt er, waarbij Ricciardo diverse pogingen doet om Vettel te passeren, maar dat lukt niet. Hij rijdt zelfs, 2 ronden voor de streep, zijn band lek maar wordt desondanks wel vierde. Op de vijfde plaats liggende Bottas rijdt in zijn Williams op grote achterstand.

Koele Kikker uit ons Kikkerlandje

Vooraan is er een tweestrijd. Raikkonen is Max tot op zijn staart genaderd. De druk op Max is behoorlijk. Nederland houdt zijn adem in. Bij Red Bull wordt met gekruiste vingers naar de schermen gekeken. Er volgt een 20 ronden durend gevecht met Raikkonen in “DRS striking distance” van Verstappen.

Raikkonen mag de “iceman” genoemd worden, Max Verstappen bleef het koelst. Hij liet zich niet gek maken onder druk van Raikkonen, geeft hem geen kans en is foutloos. Na 66 ronden rijdt Max Verstappen als eerste over de finish, hiermee historie schrijvend:

max verstappen met zijn vader jos verstappen en de beker

Foto:  RTL GP Magazine

De eerste formule 1 grand prix winnaar uit Nederland is de jongste grand prix winnaar ooit.
En dat in zijn eerste race voor Red Bull Racing. De grote Ferrari baas Segio Marchionne ziet zijn rijder verslagen worden, door een rijder die hij stiekem liever in zijn wagen zou willen hebben.

Beide Ferrari’s verslagen door die nieuwe, van Red Bull. Sebastiaan Vettel was wel zo sportief om Max Verstappen direct na de race te feliciteren. Dat deed ook Fernando Alonso (zelf uitgevallen) die speciaal voor Max naar het park Ferme kwam. Trotse vader Jos Verstappen kon de tranen niet bedwingen, zijn zoon had het gedaan!

Complimenten waren er in overvloed voor Max. Teambaas Christian Horner, Dieter Mateschitz van Red Bull, talentenscout Helmut Marco, ex teambaas Franz Tost, ex teamgenoot Carlos Sainz maar ook collega’s Jenson Button en Lewis Hamilton staken hun bewondering voor Max niet onder stoelen of banken. Niki Lauda nam openlijk zijn pet af voor Max voor live- televisie.

Voor deze live televisie zaten een hoop Nederlanders mee te leven. De ontlading was groot toen Max de finishlijn passeerde. Feest in Nederland. Max-mania op z’n best.

Voor het eerst feest voor Max op het podium. Ook dit is een nieuwe ervaring, het was even wennen dat er 2 volksliederen gespeeld worden. Na het Wilhelmus wilde Max zijn pet al weer opzetten, even vergetend dat er een Oostenrijks volkslied volgde voor de winnende constructeur.

De podium interviews werden gehouden door Placido Domingo, zou Max geweten hebben wie die oude man was? Met de champagne fles kon Max zeer goed overweg en dat komt goed uit, de kans is groot dat hij die kwaliteiten nog vaak nodig zal hebben in de formule

We mogen gerust stellen dat we iets heel bijzonders hebben gezien vandaag op 15-05-2016. Een datum om nooit meer te vergeten.

Delen, reacties en likes worden zeer gewaardeerd.

Comment Section

2 reacties op “Red Bull Wordt Orange Bull


Door Stefan op 16 mei 2016

Mooie pagina man, dank je voor het delen.


Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: