Live een race bijwonen ? Gp tickets zijn hier verkrijgbaar
Toegang

Page content

article content

Spykerhard aan de Leiding!

gp tickets

De eerste echte Nederlandse koplopers in de formule 1

Max Verstappen was tijdens de grand prix van Spanje de eerste Nederlandse formule 1 coureur die aan de leiding reed van een grand prix (en won). Hij echter was niet de eerste Nederlandse trots die aan de leiding reed van een grand prix. 

Die eer is voorbehouden aan het Nederlandse team van Spyker. Dit historische feit gebeurde tijdens de knotsgekke grand prix van Europa op de Nurburgring in 2007.

Het Nederlandse Spyker formule 1 team nam in 2007 deel aan de formule 1. Nederlandse ondernemer Michael Mol had eind 2006, samen met Victor Muller, het team van Midland F1 (voorheen Jordan Grand Prix Team) overgenomen.

Als rijders waren Adrian Sutil en de Nederlander Christijan Albers aangetrokken.

Het werd geen succesvol project. Een punt voor de achtste plaats in Japan voor Adrian Sutil was het enige succesje.
Christijan Albers werd halverwege het seizoen vervangen.

Als reden werd het niet nakomen van financiële verplichtingen genoemd maar een faliekant mislukte pitstop in Frankrijk, waarbij Albers met benzineslang en al naar buiten reed, was een meer aannemelijke reden.

Zijn vervanger was Markus Winkelhock. Hij mocht eenmalig (zonder betaling) plaatsnemen tijdens de grand prix van Europa op het circuit van de Nurburgring. Tijdens deze enige grand prix die hij reed, deed hij wel van zich spreken.

Dat was niet tijdens de kwalificatie. Daar had Lewis Hamilton de hoofdrol. Hij crashte zwaar in de snelste bocht (de in dat weekend onthulde Schumacher-S) van het circuit door een geklapte rechter voorband van zijn Mclaren.

Even werd gevreesd dat zijn weekend voorbij was maar dat bleek mee te vallen. Hij was fit genoeg en kon starten in een race waar Kimi Raikkonen (Ferrari) de pole positie had voor Fernando Alonso in de Mclaren en Felipe Massa in de andere Ferrari.
De laatste rij werd gevuld door de 2 Spykers.

Vlak voor de race pakten donkere wolken zich samen boven de Eifel, maar het was droog toen de race van start ging. Winkelhock was direct na de opwarmronde al de pits in gedoken voor regenbanden.

Dat bleek een gouden gok. Van een kansloze achterblijver promoveerde hij naar een sensatie.

De race begon chaotisch. De BMW Saubers van Nick Heidfeld en Robert Kubica raken elkaar. De Pool spint en raakt Hamilton die daardoor een lekke band krijgt en terug kan hobbelen naar de pits. Een geluk voor de Engelsman, hij kon meteen regenbanden gaan halen.

De Nurburgring was omgetoverd in een zwembad. Na welgeteld een halve ronde komt er een enorme hoosbui naar beneden. Het was niet te doen om de auto’s op de baan te houden, zelfs niet met regenbanden.

De eerste bocht wordt al snel een soort van autokerkhof. Jenson Button (Honda), Adrian Sutil, Vitantonio Liuzzi (Torro Rosso), Nico Rosberg (Williams) en Scott Speed (Torro Rosso) vinden hier hun waterloo waarbij de laatstgenoemde bijna een rescue auto in zijn duikvlucht mee neemt.

Het is dat de bestuurder zat op te letten en even naar voren reed toen Speed op volle snelheid, ongecontroleerd kwam aan glijden. Zo is een zwaar ongeval voorkomen.

Vanaf 1,06 min begint het glijden van de Formule 1 auto’s.

Ook Lewis Hamilton komt in de grindbak terecht maar hij is de enige die zo slim is om zijn motor te laten draaien. Op het moment dat hij weer door de marshalls op de baan getakeld is (met Lewis nog in de auto), kan hij doorrijden, zij het in een kansloze positie buiten de punten.

Vooraan in de speedboot race zien we een ongebruikelijk voertuig aan kop van het veld als de race met de rode vlag gestaakt wordt. Het is de Nederlandse Spyker met Marcus Winkelhock achter het stuur die als eerste mag aansluiten als de race weer achter de safety car wordt hervat.

Hij profiteerde van de vroege stop voor regenbanden en reed tot zijn eigen verbazing aan de leiding van de race! De Duitser kon niet lang genieten van dit gloriemoment.

Zodra de safety car de baan verlaten heeft (op een inmiddels vrijwel droge baan), wordt de Spyker op zijn plaats gewezen (dit keer zonder blauwe vlag), en valt deze oranje auto snel terug.

Felipe Massa rijdt na het inhalen van de Spyker lang op kop voor Fernando Alonso. Kimi Raikkonen speelt geen rol van betekenis door een hydraulisch probleem.

Het lijkt erop dat massa de eer van Ferrari hoog kon gaan houden totdat het zeven ronden voor het einde opnieuw begint te regenen.

Wederom konden de regenbanden uit de kast. Helaas was de balans van de Ferrari niet lekker op de regenbanden waardoor Alonso na een kort maar vrij heftig gevecht de leiding kon overnemen op weg naar de winst. Massa wordt nog tweede voor Mark Webber in de Red Bull.

Markus Winkelhock viel in de dertiende ronde uit. Ook hij met een hydraulisch probleem.
Daarmee is zijn formule 1 carrière besproken. Hij is niet meer teruggezien in de formule 1, wel overigens in een hoop andere raceklassen.

Hij wordt vervangen door de Japanner Sakon Yamamoto. Ook Yamamoto kan het tij (in zowel resultaten, als financieel, als de sfeer binnen het team betreft) niet keren bij Spyker.

Een jaar met veel problemen, crashes en vooral blauwe vlaggen wordt afgesloten met welgeteld 1 punt voor Spyker. Maar aan de leiding reden ze wel, zij het kort.

Het team zou in 2008 overgaan in Force India. In die samenstelling werd de weg naar meer succes gevonden. Het team van Spyker zouden we nog terugzien op Le Mans (met de straatversie Spyker) en op posters op menig jongenskamer.

gp tickets

Comment Section

0 reacties op “Spykerhard aan de Leiding!

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: