Live een race bijwonen ? Gp tickets zijn hier verkrijgbaar
Toegang

Page content

article content

Het Verloren Talent of het Talent dat Zichzelf Verloor

gp tickets

#JB17, het is niet alleen te lezen op de Manor formule 1 wagens maar ook op wagens in andere race klassen zoals de WEC en de formule 3,5 V8. De herinnering aan Jules Bianchi blijft zo voortbestaan. Vooral in Monaco is er veel aandacht voor Bianchi.

Dat is niet verwonderlijk. Het was daar in het prinsdom waar Jules Bianchi met een verrassende negende plaats niet alleen zijn beste, maar ook (het voor onmogelijk gehouden) beste resultaat van het team van Marussia behaalde.

Jules Bianchi, na een succesvolle formule 3 carrière (euroseries kampioen en winnaar van de masters) was hij de tegenstander van Robin Frijns in het gevecht om de formule Renault 3,5 titel. Dat gevecht verloor hij, maar in tegenstelling tot Frijns kreeg hij wel een formule 1 stoeltje.

Bianchi kwam in 2013 terecht bij het kleine team van Marussia.
Daar deed hij het met de beperkte omstandigheden erg goed met de negende plaats op Monaco in 2014 als hoogtepunt. Het feest bij het kleine team was bijna net zo groot als het feest bij Mercedes voor de overwinning van Rosberg.

Een komisch moment was een jaar eerder tijdens de grand prix van Duitsland toen de gestrande auto van Bianchi na een spectaculaire opgeblazen motor zonder rijder ging rollen, terug de baan op, als spookrijder.

Ook Ferrari was erg onder de indruk van de prestaties van Bianchi. Ferrari liet Bianchi al in 2009 testen en begeleidde hem met zijn carrière. Het was niet meer de vraag of maar wanneer Bianchi als racecoureur zou worden ingelijfd. De bedoeling was dat hij de opvolger zou zijn van Kimi Raikkonen, na een jaar verder te rijpen bij het team van Sauber.

Crash op Suzuka

Helaas zou het niet zover komen. Tijdens de volledig verregende grand prix van Japan op het circuit van Suzuka, crashte Bianchi zwaar. Hij kwam in de S-bochten onder een kraan terecht die bezig was om de gestrande auto van Sutil weg te takelen.

Wat volgde was een lange periode van coma waar Jules Bianchi niet zou uitkomen. Het jongensboek werd bruut dichtgeslagen. Bianchi overleed op 17 juli 2015.

De formule 1 was in rouw en herdacht Bianchi op gepaste wijze.

Herinnerd in Monaco

Tijdens de Grand prix van Monaco was er veel aandacht voor Jules Bianchi. Het was ook voor het eerst dat de formule 1 wereld in Monaco was, sinds het overlijden van Bianchi.

Romain Grosjean reed met een speciale helm livery en ook de familie van Jules Bianchi kwam in het nieuws in Monaco: Zij maakten niet alleen bekend dat ze een stichting onder de naam Jules Bianchi hebben opgezet om talenten richting de formule 1 te begeleiden, ze maakten ook bekend dat zij zijn van plan zijn om zowel de formule 1 organisatie als het team van Marussia aan te klagen met betrekking tot de crash van Jules.

In eerste instantie lijkt dit een actie van een wat in de rondte spartelende nabestaanden, op zoek naar aandacht voor hun situatie en wellicht een financiële vergoeding maar hierover kunnen en willen we geen uitspraak doen.

Het is immers niet aan ons. Als we beide kanten neutraal in ogenschouw nemen kunnen we een conclusie zeker stellen: De rechters in deze zaak zullen een flinke uitdaging hebben!

Zijn er fouten Gemaakt?

Even terug naar de situatie: Suzuka 5 oktober 2014. De race is 43 ronden oud. De race is gestart achter de safety car en na 9 ronden vrijgegeven. Het begint harder te regenen. Sutil spint met de Sauber de baan af. Marshalls zwaaien met de gele vlag.

Er komt een takelwagen (Manitou / Verrijker) voor de vangrail te rijden om de Sauber op te tillen en achter de vangrail te zetten. De marshalls zwaaien dubbel geel. Bianchi komt eraan in de Marrusia, komt naast de baan en onder de takelwagen terecht met de bekende verschrikkelijke gevolgen.

De schuldvraag is lastiger te bepalen dan het lijkt. Er hing een dubbele gele vlag in dit baanvak. Dit betekend dat de coureur een mogelijkheid moet hebben om direct stil te staan. Dit is niet alleen een waarschuwing voor gevaar, Dit is een waarschuwing voor groot gevaar.

Hoe interpreteer je dit als coureur? Neem je deze waarschuwing serieus of is dit een mogelijkheid om iets minder van het gas te gaan als je concurrent en zo een kans te hebben om wat tijd te winnen?

Er zijn coureurs die dit laatste denken en zo het gevaar dat de marshalls lopen, niet serieus nemen. Er waren op dat moment meerdere coureurs die nauwelijks en onvoldoende van hun gas gingen. Het was niet alleen Bianchi die hierop onvoldoende anticipeerde.

Dan zou je de gedachte kunnen hebben dat het een beetje eigen schuld is van Bianchi. Hij sloeg immers de dubbele gele waarschuwing in de wind en ging onvoldoende van zijn gas.

Wat wel erg discutabel is in deze situatie is dat hij het leven van de mensen die aan het werk zijn op en naast de baan ook niet heel serieus neemt. Hoe streng is de formule 1 met deze straffen?

De procedure die de marhalls volgden was correct, van vlagsignalen tot de actie van het weg takelen van de auto. Hierover geen aanmerkingen op deze vrijwilligers maar wel op de naïviteit van de formule 1:

Deze Situaties Eerder Gezien

Als we de geschiedenis erop naslaan kunnen we concluderen dat we eerder hebben gezien dat er wagens in (bijna) in contact zijn gekomen met rescue auto’s. Om eens 2 voorbeelden te noemen: Brazilië 2003 het uitkomen van de Senna S wordt een autokerkhof met meerdere auto’s die strandden op die plek. Marshalls zijn bezig om de auto van Montoya weg te halen en Pizzonia klapt bovenop een rescueauto.

Nurburgring 2007, een regenbuitje zorgt voor chaos in de eerste bocht. Het is dat de rescue auto bestuurder erg scherp was en naar voren reed, anders had hij op een niet zachtzinnige wijze bezoek gehad van de Torro Rosso van Scott Speed. We hebben dus soortgelijke incidenten eerder gezien, echter zonder een actie hierop.

Onderstaande video vanaf 1:06 begint de glijpartij.

Nu gebeurt er een dodelijk ongeval en nog hetzelfde seizoen beginnen de eerste testen met de virtual safety car. Wellicht een gevalletje met die verdronken kalf en de put.

Dat zelfde kunnen we zeggen over de halo en de aeroscreen. Als dat erop had gezeten, hoe was het dan afgelopen met Jules Bianchi? Het maakt de auto wellicht niet mooier, wellicht wel veiliger.

Natuurlijk wordt er geroepen of de wedstrijdleiding (in dit geval Carlie Whiting) niet eerder een safety car had moeten uitroepen toen het harder begon te regenen. Misschien moet een grand prix van Japan niet in het tornado seizoen verreden worden.
De andere kant is dat de coureurs weten dat ze bezig zijn met een gevaarlijke sport, ze kiezen er zelf voor om in de auto te stappen.

Behoorlijke taak voor Rechters en Advocaten

Zo kunnen we misschien nog wel door gaan met punten aan te dragen. Dit laten we graag aan de advocaten en rechters over.
De verwachting is dat dit in een lang lopende procedure zal eindigen met alleen maar verliezers.

De grootste verliezer in dit verhaal is het Franse talent: Jules Bianchi. #JB17.

 

Likes en reactie worden gewaardeerd.

gp tickets

 

Comment Section

0 reacties op “Het Verloren Talent of het Talent dat Zichzelf Verloor

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: