Live een race bijwonen ? Gp tickets zijn hier verkrijgbaar
Toegang

Page content

article content

Vierkante Banden

gp tickets

Bij elk team buigen een hoop knappe koppen zich het volledige raceweekend (en al ver daarvoor) over de “bandenvragen”: wanneer voeren we de bandenwissel(s) uit gedurende de race? Welke banden gebruiken we? Wat is de beste tactiek?

Met behulp van adviezen van de bandenleverancier wordt aan de ene kant gekeken naar levenscyclus (bandenslijtage) en aan de andere kant de racetactiek.

Urenlang wordt er besteedt aan deze kwestie en zelfs tijdens de race komt het vaak voor dat de plannen gewijzigd worden. Winst en verlies liggen in dit opzicht zeer dicht bij elkaar.
Soms worden we verrast door een rijder die het verbazingwekkend lang volhoudt op een set banden, soms wordt een risicootje te veel genomen……

Sebastiaan Vettel, Oostenrijk 2016

Over dat laatste kan Sebastiaan Vettel meepraten.
Neem de grand prix van Oostenrijk 2016. Vettel is, door een versnellingsbakwissel in de vrije training, genoodzaakt om wat verder van achteren te starten.

Ferrari kiest voor een gewaagde tactiek: lang doorrijden op supersofts en dan met 1 stop wisselen naar softs om de race uit te rijden. Op deze manier hoopt de scuderia wat stappen naar voren te maken.

Vrijwel iedere concurrent is reeds gestopt maar Vettel blijft maar doorrijden met versleten schoenen. Achteraf blijkt dat hij te lang is doorgereden (al blijft Ferrari stug volhouden dat het door externe reden komt).

Zijn band ploft op het rechte stuk en nadat hij, met een onbestuurbare auto, de muur heeft geraakt kan hij gelukkig ongedeerd maar helaas zonder punten zijn (op de baan staande) bolide verlaten.

Sebastiaan Vettel, België 2015

Vettel zal ongetwijfeld teruggedacht hebben aan de Belgische grand prix in 2015.
Toen overkwam hem twee ronden voor het einde (op een derde plaats liggend) op de Raidillon hetzelfde.

Hij hield zijn auto wonderwel uit de vangrail. Was het hem slechts 100 meter eerder gebeurd (in de Eau Rouge) was hij passagier en dan was het minder goed afgelopen zoals hij zelf later ook beaamde.

Opvallend was wel dat Vettel in eerste instantie de bandenleverancier (Pirelli) de schuld gaf.
Terecht? Nee, maar laten we het houden op emotie.
Het zijn de knappe koppen van de teams die de keuzes hierin maken.

Voor de volledigheid moeten we niet vergeten te vermelden dat een klapband ook veroorzaakt kan worden door iets scherps op de baan, een stukje keflar of een scherpe kerbstone.

In de bovenstaande “Vettel-gevallen” ging het om een bandenrisico waarbij er een poging werd gedaan om een hogere klassering in de wacht te slepen. De overwinning was voor hem nog tamelijk ver weg.

Kimi Raikkonen, Europa 2005

Hoe anders was het in het geval van Raikkonen in 2005 op de Nurburgring tijdens de grand prix van Europa.

Het is net over de helft van de race als raceleider Kimi Raikkonen (Mclaren) zijn rechter voorband blokkeert doordat hij flink in de remmen moet voor Jacques Villeneuve die de blauwe vlaggen negeert. Een flinke flat spot op zijn banden is het gevolg.

Helaas is het volgens de reglementen in 2005 verboden om banden te wisselen (de coureurs moesten het toen met 1 set doen, de volledige race). Er mag alleen gewisseld worden uit veiligheidsoverwegingen maar dat was in dit geval zeker geoorloofd, het team had een keuze.

Hoe verder in de race, hoe lastiger het was om de auto te besturen vanwege de trillingen door de flat spot. Raikkonen had grote problemen in de bochten en achtervolger (en titelrivaal) Fernando Alonso in de Renault kwam snel dichterbij.

Met 2 ronden te gaan was het gat nog slechts een dikke 2 seconden. De trillingen werden heftiger en heftiger. Was het verantwoord om door te gaan? Zou de ophanging het wel houden?

Het team besloot om Raikkonen buiten te houden en niet naar binnen te roepen om veiligheidsredenen en de band te wisselen. Het risico werd genomen.

Laatste ronde, het gat is slechts 1,5 seconden en bij het aanremmen van de eerste bocht ging het mis. De ophanging brak. Raikkonen crasht van de baan af en neemt in zijn val bijna Jenson Button mee.

Duidelijker kon het niet in beeld gebracht worden op de tv. De onboard beelden die we zagen vanaf de auto leken erop dat er een cameraman trillend van angst achterop de Mclaren zat.

Hier ging een raceoverwinning in rook (rubber) op. Kan het erger? Ja, dat kan.
Ook wereldtitels kunnen in rubber opgaan.

Nigel Mansell, Australië 1986

De beelden zijn wat ouder, het effect niet minder.

1986, tijdens de slotrace op het Australische stratencircuit van Adelaide is de Brit Nigel Mansell, rijdend in de Williams, de grote favoriet om de titel in de wacht te slepen.

Hij lag 7 punten voor op titel rivaal Alain Prost en 8 op teamgenoot Nelson Piquet (een raceoverwinning was toen nog goed voor 9 punten).

Alain Prost heeft vrij vroeg in deze race een lekke band en moest een bandenwissel uit laten voeren, achteraf was dit zijn geluk.
Na het uitvallen van Keke Rosberg (de vader van Nico reed in de Mclaren zijn laatste grand prix uit zijn carrière) waren de eerste drie plaatsen bezet door de titelkandidaten.

Piquet reed eerste, Mansell tweede (wat genoeg was voor de titel), Prost naderde de Williams wagens en zette druk op de ketel op plek 3.

Mansell had genoeg aan de derde plaats, kon Prost zelfs nog voorbij laten, toen op het lange rechte stuk zijn achterband klapte.

Wonderwel wist de Engelsman de Williams uit de muur te houden maar de titeldroom was ook uiteen geklapt.

Williams besloot om Piquet uit voorzorg naar de pits te halen voor een bandenwissel. Op nieuwe banden probeerde Piquet nog wel het gat te dichten maar tevergeefs. De overwinning en de titel gingen naar de kleine Fransman.

De coureur kan nog zo goed zijn, de auto nog zo snel en betrouwbaar, de banden die erom heen liggen worden niet voor niets “het zwarte goud” genoemd.

gp tickets

Comment Section

0 reacties op “Vierkante Banden

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: