Live een race bijwonen ? Gp tickets zijn hier verkrijgbaar
Toegang

Page content

article content

Waarom Spa-Francorchamps het mooiste circuit van de wereld is!

Spa Bruis

. Het is het favoriete circuit van veel coureurs en een overwinning op het circuit van Spa-Francorchamps staat hoog op het verlanglijstje van deze rijders.

Wat maakt deze unieke omloop in de Ardennen zo populair? Het zijn diverse factoren.

De laatste decennia heeft de formule 1 een aantal grote commerciële stappen gemaakt en gekozen om races te organiseren op kunstmatig in elkaar geknutselde baantjes in verre oorden waar men nog nooit van de formule 1 gehoord had. Gelukkig is er voor gekozen om een aantal klassiekers te behouden voor de sport.

Het circuit van Spa-Francorchamps behoort (net als Monte Carlo, Silverstone, Monza en Suzuka) tot de klassieke banen op de huidige formule 1 kalender. Hier worden de mannen van de jongetjes gescheiden. Dit zijn banen die nog uitdagend zijn voor de coureurs.

De Eau Rouge

Na de eerste haakse rechtse bocht (La Source) duikt hij op, de mooiste bocht ter wereld, de Eau Rouge. Deze bocht straalt uit wat het circuit uitdraagt.
De aanloop is bergafwaarts, dan doemt hij als een muur voor de coureurs op.

De bocht wordt met een enorme snelheid genomen. Het gaspedaal wordt diep ingedrukt en met een razendsnel tempo knalt de bolide de steilste helling van alle formule 1 circuits op.

Spa eau rouge

De bocht heeft een stijgingspercentage van 17% en overwint een hoogteverschil van 40,8 meter. De bocht telt drie richtingswissels: links, rechts, links. Het is een bocht die bij het volle bewustzijn wordt genomen. Een klein moment van concentratieverlies zorgt dat de coureur passagier is van zijn auto en in deze bocht is er geen ruimte voor fouten. De marges zijn klein.

Door de klim is de bocht blind, even ziet de coureur alleen maar lucht voor zich, dan wordt de auto even ligt, en is de top (de Radillon) bereikt. De coureurs moeten volledig vertrouwen op de marshalls, die vanaf een soort balkon in het midden van de bocht aan de linker kant, de coureurs met vlagsignalen waarschuwen. Een super punt overigens.

Het is een bocht dat (stiekem) met een kleine vrees genomen wordt en waar een opluchting is als de berg is beklommen. Dit was zeker vroeger zo, toen de bocht net wel, maar soms ook net niet, volgas genomen kon worden.

Met de moderne formule 1 auto’s kan de Eau Rouge onder ideale omstandigheden vol gas genomen worden. Er worden snelheden van rond de 300 kilometer per uur bereikt. Als deze omstandigheden er niet zijn (regen, versleten banden) zal er een inschatting gemaakt moeten worden hoe snel de bocht genomen kan worden. Een foutje in deze bocht is zo gemaakt.

Andere Spa uitdagingen

Naast de Eau Rouge en La Source zijn er nog meer uitdagende punten op het circuit van Spa Francorchamps:

  • De Radillon en de Kemmel Straight waar er goed ingehaald kan worden.
  • De bochtencombinatie van Les Combes waar menig gevecht wordt uitgevochten en beslist.
  • De lange relatief trage haarspeld van Rivage waar de afdaling wordt ingezet naar beneden.
  • De listige Speakers Corner waarin een vergissing zo gemaakt is.
  • De fascinerende dubbele linkerbochten van Pouhon waar de coureur met vertrouwen in de auto heel hard doorheen kan, maar waar ook heel veel tijd verloren kan gaan.
  • De bochtencombinatie van Fagnes die door de Belgen “de Pief Paf” wordt genoemd.
  • Het snelle stuk van Stavelot en Blanchimont waar hoge snelheden bereikt worden en er eigenlijk niet ingehaald kan worden…. of toch?
  • Tot slot door het waarzinnige rempunt voor de laatste bocht, de Bus Stop Chicane, waar een superronde in 1 klap nog verknald kan worden.
  • Dan wordt de start finish waarna wederom de hele rits met uitdagingen liggen te wachten voor een nieuwe ronde.

De omgeving en het klimaat

Wat het circuit van Spa-Francorchamps zeker ook uniek maakt is de omgeving. Deze superbaan ligt in de mooie bossen van de Ardennen en dat maakt het karakter van deze baan zo uniek. Geen woestijn, geen gepimpte wereldstad, geen high tech gebouwen, gewoon puur natuur.

Het circuit is 7.004 kilometer lang en heeft 19 bochten. Het kan zo maar zijn dat het op een gedeelte van het circuit droog is maar op een ander deel van het circuit regent. Het weer op Spa is zeer moeilijk te voorspelen. Menig weersvoorspeller is hier de fout in gegaan. Het weer kan zo omslaan en ook dat is een unieke karaktereigenschap van deze Ardennen piste.

spa fracorchamps

 

De geschiedenis

Het circuit van Spa-Francorchamps kent een zeer rijke geschiedenis. Het eerste circuit van Spa was maar liefst 14 kilometer lang en ging over de openbare weg via Malmedy, Burnenville en Masta. Vanaf 1979 is de verkorte baan van 7 kilometer in gebruik genomen. Dit was nog een lange tijd een gedeeltelijke openbare weg.

De formule 1 kwam er al een paar jaar niet meer, de lange baan werd onveilig verklaard. Sinds het jaar 2000 is het circuit van Spa-Francorchamps een permanent circuit. Sinds begin jaren tachtig is Spa-Francorchamps het formule 1 circuit voor de Belgische grand prix. Daarvoor was het Nijvel en Zolder.

Wat weinig mensen nog herinneren is de uitgestelde formule 1 race in 1985.
De race stond gepland op 2 juni maar door de extreme hitte begon het asfalt na de vrije trainingen te barsten. Verwoede pogingen werden gedaan om dit te herstellen maar tevergeefs, het weekend moest afgelast worden, de race werd in september wel verreden met Ayrton Senna als winnaar.

De Braziliaan won maar liefst 5 keer in de Ardennen. Michael Schumacher won er maar liefst 6 keer. De eerste was in 1992, zijn eerste uit zijn carrière exact 1 jaar na zijn formule 1 debuut, op Spa in de Jordan.

Verder is er op het circuit van Spa-Francorchamps een hoop historie geschreven:

Er waren geweldige gevechten (denk aan Ayrton Senna en Nigel Mansell in 1986), de strijd om de kop onder wisselende weersomstandigheden in 2008. Michael Schumacher die in 1995 won vanaf de zestiende startplaats na een super gevecht met Damon Hill.

We herinneren ons nog de klappers van beide BAR auto’s 1999 in de Eau Rouge, de mega crash na de start in 1998, Michael Schumacher die zich hetzelfde jaar bovenop David Coulthard klapt. De Mercedes rijders die elkaar van de raceoverwinning afhielden in 2014.

De geschiedenis dat geschreven werd met de Jordans die in 1998 een onverwachte dubbele overwinning pakten. Sebastiaan Vettel die in 2015 erg veel geluk had om zijn Ferrari uit de vangrails te houden na een klapband in De Radillon.

Wat we zeker niet zullen vergeten zijn de mooie inhaalacties die elk jaar op Spa te zien zijn met de inhaalactie van Mika Hakkinen op Michael Schumacher (bij het op een ronde zetten van Riccardo Zonta) in 2000 en de inhaalactie van Max Verstappen vorig jaar (buitenom voorbij aan Felipe Nasr) in Blanchimont als absolute pareltjes.

Al deze feiten zorgen ervoor dat Spa bruist en voorlopig zal het wel blijven bruisen.
Aan deze unieke omloop zal het zeker niet liggen. Op deze baan zijn alle ingrediënten aanwezig voor een hoop formule 1 historie (die je op onze site kunt lezen).

Zonder de race in Spa zou de formule 1 gezichtsverlies lijden. Deze race is een pure reclame voor de formule 1.

Comment Section

0 reacties op “Waarom Spa-Francorchamps het mooiste circuit van de wereld is!

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: